icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 29/04/2020

De allereerste webinar in de geschiedenis van L&D Talents

TF

17 april en 23 april had ik de eer om de webinar serie van L&D Talents af te trappen met een webinar over online didactiek. Wel even spannend, het moet natuurlijk didactisch dan goed in elkaar zitten. Gelukkig heb ik met de hulp van collega’s een leuk 50 minuten durend programma voor de webinar in elkaar kunnen zetten. De 50 minuten was overigens symbolisch: Scholen hebben vaak lessen van 50 minuten, we wilden dan ook graag laten zien wat je in 50 minuten online kunt doen.

Daar zat ik dan, even slikken, wel gek om tegen een scherm te praten. Gelukkig went dat redelijk. Petje af voor docenten die dit al weken doen!

Online didactiek is niet iets dat heel erg hoeft te verschillen van de didactiek bij fysieke lessen of trainingen. Ik heb dan ook in mijn webinar een voorbeeld gegeven van een traditionele lessenserie die ik omgebouwd heb naar een online lessenserie. Belangrijkste bij het online les of training geven is dat er meer voorbereiding gevraagd kan worden van studenten en deelnemers. Het gedeelte ‘kennis vergaren’ kan het beste al voor de les gebeuren (flipping the classroom). Dit geeft de kans om van de les een contactmoment te maken waarbij dus ook echt contact tussen docent en student (of trainer en deelnemer) mogelijk is. Vooral dit contact is in deze tijd moeilijker en toch ook belangrijker. Op deze manier wordt dat meer mogelijk.

In het onderstaande model is kort het verschil te zien tussen een fysieke les en een online les.

Didactiek

Omdat we graag wilden dat onze deelnemers ook op individueel niveau geholpen en geïnspireerd werden hebben we de groep na een kort stuk theorie in kleine groepjes uiteen laten gaan. Mijn collega’s traden op als gespreksleiders en hebben deelnemers geholpen om werkvormen om te vormen naar online werkvormen, maar zij hebben natuurlijk ook alle andere vragen beantwoord.

Een aantal belangrijke tips en lessen als het gaat om online didactiek:

  • Kijk goed naar alles dat je al hebt liggen, de meeste lesprogramma’s zullen alleen aangepast hoeven worden, maar zijn prima bruikbaar
  • Durf de traditionele lesopbouw en lesduur los te laten
  • Denk na over de toekomst, probeer alles dat je nu maakt ook bruikbaar te maken voor de toekomst. Zo kan werken met kennisclips er later voor zorgen dat je tijdens de fysieke les of training meer individuele aandacht besteed kan worden aan studenten of deelnemers

Ik kan nog veel meer tips geven, en raak ook helemaal geïnspireerd van alle mogelijkheden die deze tijd ons biedt. To be continued!

Overzicht blogs

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!