icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 15/04/2019

Een andere manier van leren: hou het praktisch!

triamfloat

Grote organisaties hebben vaak uitgebreide ervaring met training en scholing. Door de jaren heen is hiervoor een stevige structuur opgezet. Voor elke vraag bestaat wel een format dat keurig binnen de lijntjes is in te kleuren. Maar hoe gaat het als een L&D expert denkt dat met een afwijkende aanpak meer kwaliteit en resultaat te halen is? L&D Talentser Marcel van Dijk over ‘een andere manier van leren’ bij een van zijn opdrachtgevers.

Marcel is geen ‘meeloper’. Werken is voor hem niet klakkeloos doen wat er wordt gevraagd. Hij wil zijn werk graag goed doen, liefst op zo’n praktisch mogelijke manier. Anders gezegd: hij is geen man die graag dikke theoretische onderwijskundige leerprogramma’s schrijft. Hij zoekt liever naar de kortste weg naar het antwoord op de vraag. “Ik hou van direct en duidelijk.”

 “Ik hou van direct en duidelijk”
Marcel begrijpt de dilemma’s die spelen bij grote concerns, maar hij zet er wel vraagtekens bij. “Waarborgen inbouwen is natuurlijk goed en begrijpelijk. De vraag is: wat waarborg je? Bij kwaliteit is dat een lastig ding. Structuren en stramienen veroorzaken ook starheid. En ze zijn aan slijtage onderhevig. Voordat je het weet gaan ze vele jaren mee zonder dat ze worden aangepast aan de razendsnelle vernieuwing in maatschappij en bedrijfsleven.” Volgens Marcel worden kwaliteitseisen van leerprogramma’s vaak te sterk vanuit een theoretisch perspectief benaderd. “Stramienen kloppen academisch en theoretisch perfect, alleen is uit het oog verloren dat ze bedoeld zijn voor bijvoorbeeld opleidingen voor mbo 2, 3 of 4 niveau. Vaak zijn de instructeurs zelf ook van dit niveau. Als je die opzadelt met een onderwijskundig plan dan loopt het spaak. En dat is zonde want een opleiding die niet werkt is weggegooid geld.”

Een voorbeeld
Marcel geeft een voorbeeld. Een opdrachtgever voert een nieuw vervoersmiddel in. “Een vervoersmiddel dat nog niemand kent, ook de eigen mensen niet. Alle onderhoudstaken moet het betreffende personeel nog worden aangeleerd. Dan hebben we het over veel verschillende onderdelen.” De opdrachtgever vraagt Marcel om hiervoor een leerplan op te zetten. Daarbij is hij gedwongen om te werken met de bestaande stramienen die de organisatie hanteert. “Het komt erop neer dat ik dan een dik boekwerk moet maken waarin niets staat over het nieuwe vervoersmiddel, maar heel veel over de didactische aanpak. Daar hebben die instructeurs niks mee. Het zijn praktijkmannen; die willen de inhoud in. Vandaar dat ik voorgesteld heb om een praktisch opdrachtenboek te maken. Je begint bij opdracht 1 en stap voor stap werk je door tot aan de laatste opdracht, dan heb je de opleiding af. Motiveer die mensen door het praktisch te houden. Daar worden ze blij van.”

Motiveer mensen door het praktisch te houden. Daar worden ze blij van.
Marcel van Dijk / L&D expert

Goed bedacht van Marcel, en er was zeker ook waardering voor bij de opdrachtgever. “Als L&D expert zoek ik de grenzen op. Een klant heeft niets aan een expert die ‘ja’ en ‘amen’ zegt. Als je een antwoord krijgt als: ‘zo doen we het hier altijd’, dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Het is de taak van een expert om dan door te vragen. Die discussies zijn belangrijk. Zo kom je samen tot inzicht en vernieuwing.”

Overzicht blogs

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!