icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search
"Lerend spreekuur (op afstand)": stel nu jouw vraag aan onze professionals Lees meer
Werken bij Triamfloat
Blog 28/09/2020

Het op de kaart zetten van Immersive learning: een bijeenkomst vol beleving

Immersive learning

Wat is het verschil tussen virtual reality (VR) en augmented reality (AR)? Kan het gebruikt worden als leerinterventie of is het vooral alleen leuk? Wanneer is het een passende leerinterventie? En het is toch vooral heel duur?

Vivanne van Oorschot
Vivanne van Oorschot /
L&D Consultant

Dit zijn vragen die wij als Themagroep Immersive Learning de afgelopen tijd van zowel collega’s binnen TriamFloat als collega’s uit het werkveld vaak voorbij horen komen. Tijd om een bijeenkomst in het teken van Immersive Learning te organiseren om collega’s meer te vertellen over dit onderwerp! Immersive learning is vrij te vertalen als: leren door beleving. Deze beleving wordt gecreëerd met behulp van IT. Het doel van de bijeenkomst was dan ook collega’s laten ervaren (beleven!) dat Immersive Learning makkelijker te realiseren is dan vaak gedacht wordt en het een fantastische, betekenisvolle toevoeging kan zijn aan bijvoorbeeld onboarding, een leertraject of in een bijscholing. Zeker in een tijd waarin we veel op afstand werken en leren en IT hand in hand gaan is Immersive Learning van grote toegevoegde waarde.

Als themagroep hebben we veel onderzoek gedaan naar de inzet van VR/AR en hebben we de mogelijkheden en beperkingen helder. Daarnaast zijn we tot de conclusie gekomen dat er naast VR en AR, in deze tijd nog veel andere mooie tools bestaan die beleving creëren mogelijk maken. Om te zorgen dat de naam van de themagroep dit hele spectrum vertegenwoordigd is de naam veranderd naar Immersive learning. Om de nieuwe naam meteen kracht bij te zetten kregen alle collega’s een VR bril thuis en een link naar een rebus. De rebus staat in een 360 graden video op YouTube. Door de telefoon in de bril te klikken en het filmpje te starten, konden collega’s op zoek naar de rebus en deze met een beetje denkwerk oplossen. Ook zonder bril kun je in de 360 graden video op zoek naar de rebus. Zelf Een poging wagen? Dat kan hier

Nadat de nieuwe naam van onze themagroep op een creatieve manier is onthuld, nemen we onze collega’s mee in een handige tool die door de themagroep is ontwikkeld. Met die tool geven we het spectrum van immersive leerinterventies weer. Dit spectrum helpt om te bepalen of binnen een klantvraagstuk een immersive leerinterventie een passende leeroplossing is. Om de collega’s kennis te laten maken met het spectrum en de inhoud uit te leggen, gebruiken we een kennisclip. In deze kennisclip leggen wij uit hoe je het spectrum kunt lezen en waar je het voor kunt gebruiken. Op het spectrum staan bijvoorbeeld drie vragen die je helpen te beslissen of een immersive leerinterventie passend is bij de bestaande leervraag. Een voorbeeld van een vraag op het spectrum is: brengt oefenen in de praktijk risico’s met zich mee? Als het antwoord hierop ja is, dan kan Immersive Learning een mooie oplossing bieden. Denk bijvoorbeeld aan het werken in een hoogspanningsmast. Het oefenen in de praktijk brengt risico’s met zich mee, dus eerst oefenen in een virtuele, veilige omgeving en situatie waarin fouten maken kan en mag, draagt bij aan het leren werken in een hoogspanningsmast.

Na het oplossen van de rebus en het kijken van de kennisclip zijn de collega’s goed voorbereid bij de start van de bijeenkomst. Uiteraard is het belangrijk dat de collega’s zelf aan de slag gaan, om betekenis te geven aan de kennis die zij hebben opgedaan. Tijdens de bijeenkomst doen ze dit dan ook in groepen aan de hand van verwerkingsopdrachten, waarbij ze het spectrum als hulpmiddel kunnen inzetten. Met de opdrachten gaan ze op zoek naar leervragen waarin Immersive Learning een mogelijke leeroplossing is en geven ze een passende immersive leerinterventie voor een casus. Het is erg leuk om te zien hoe creatief iedereen is met de inzet van Immersive Learning en inzicht krijgt in hoe en wanneer je Immersive Learning kunt inzetten! We verwachten dat we steeds meer vragen van organisaties krijgen om ze hierbij te helpen en nu zijn onze collega’s hier al goed op voorbereid!

Wil jij ook meer weten over Immersive Learning, wil je weten wanneer het een passende leeroplossing is voor een vraag binnen je organisatie of ben je benieuwd welke immersive leerinterventies je kunt inzetten? Wij helpen je graag verder! Neem contact op via office@triamfloat.nl of neem een kijkje op onze themapagina.

Bekijk de themapagina Immersive Learning
Vivanne van Oorschot
Vivanne van Oorschot /
L&D Consultant

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!