icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Triamfloat
Blog 04/02/2022

Het volgende level: game-elementen toepassen in de praktijk

TriamFloat

Stel je eens voor, je bent verantwoordelijk voor de invulling van de afvalzorgplicht van de regio ‘Spellenbosch’. Je zorgt voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en geeft de bewoners voorlichting over afvalverwerking. In deze regio wordt restafval niet goed gesorteerd door de bewoners. Prullenbakken worden niet goed gebruikt, waardoor er veel zwerfafval ligt in de wijken. Ook de containers worden niet benut. Grofvuil wordt vaak naast de containers gedumpt. Kortom: een ongeorganiseerde rotzooi. Je wil graag dat het gedrag van deze bewoners verandert en bewustwording creëren. Wat zou jouw aanpak zijn en welke leerinterventies zou jij inzetten?

triamfloat
Mariëlle Troudes /
L&D Consultant

Over deze praktijkcasus mochten de studenten van de Universiteit Twente hun hersenen laten kraken. Vanuit de themagroep Gamen & Leren waren we bij deze universiteit uitgenodigd om hen meer te vertellen over game-based-learning. In het begin stonden we stil bij de elementen waaruit een game bestaat en welke games ingezet kunnen worden om te leren. Serious games, gamification en nudging hebben altijd een specifiek leerdoel waardoor deze type games goed ingezet kunnen worden als leerinterventie.

Zo ontwikkelde onze collega Tom een Serious game genaamd: ‘Winnen op Brood’ . Door middel van een scorebord en een competitie werden spelelementen aan hun werkprocessen toegevoegd. Verder werden dagelijkse reflectiemomenten ingebouwd zodat de medewerkers van feedback werden voorzien. Bij SealteQ werd in het kader van een Serious Game een Escape Room ontwikkeld als onderdeel van een onboarding. Deze game werd buiten de vaste werkzaamheden om gespeeld en was erop gericht om nieuwe medewerkers met elkaar te laten samenwerken en om hen kennis te laten maken met een aantal werkprocessen uit de praktijk. Nudging kan worden ingezet om gedrag van mensen in een bepaalde positieve richting te sturen.

De studenten van de universiteit Twente mochten als L&D specialist leerinterventies bedenken om bovenstaande praktijkcasus aan te pakken. Hierbij werden ze uitgedaagd om game-elementen of nudges te bedenken. Opvallend was dat de studenten binnen korte tijd allerlei creatieve game-elementen konden bedenken. Zo ontstond het idee om borden op te hangen waarop te zien is hoe hun buurt eruit zou zien als het schoon en opgeruimd zou zijn om mensen van feedback te voorzien en aan te zetten in hun gedrag om hun buurt schoner te houden als onderdeel van nudging. Via een game konden buurten tegen elkaar strijden en punten verdienen wanneer zij hun omgeving schoon hielden om zo de erkenning te krijgen: schoonste buurt van de regio. Na het pitchen van al deze ideeën kwamen de studenten tot de conclusie dat game-based learning in de praktijk heel toegankelijk en goed inzetbaar kan zijn.

Lijkt het jou ook interessant om de voordelen van game-based learning te ervaren? Op donderdag 10 februari 2022 organiseert TriamFloat een online Voorjaarscongres, voor onze klantrelaties en L&D professionals. In onze game webinair doorloop je 3 levels waarin je leert over game-based learning en ervaar je hoe spelelement en technieken kunnen worden ingezet voor het behalen van een leerdoel.

overzicht blogs
triamfloat
Mariëlle Troudes /
L&D Consultant

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!