icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock
Werken bij Triamfloat
Blog 27/09/2019

Hoe ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ niet altijd opgaat

goede voorbereiding

De eerste weken vol nieuwe opdrachten en indrukken vliegen voorbij. Ik ervaar dat de kop van de TFCE eraf is en er meer rust ontstaat. Hoe ga ik nu verder na een paar drukke eerste weken? Plotseling word ik gebeld en is mijn eerste opdracht in zicht. Of ik volgende week op gesprek wil komen? Natuurlijk! Maar hoe bereid ik mij daar eigenlijk op voor?

Daniëlle Roodbol
Daniëlle Roodbol /
L&D Consultant

Ik besluit om op onderzoek uit te gaan. Met mijn Business Manager bespreek ik de opdracht(gever), de organisatiestructuur en leg ik mijn voorbereide gesprekspunten op tafel. Waar nodig voegen we nieuwe punten toe. Daarnaast bekijk ik eerdere opdrachten van collega’s. Dit geeft mij inzicht hoe zij in het verleden betrokken zijn geweest bij deze opdrachtgever. Naast dat ik mij inhoudelijk inlees in de vraag, zet ik wat lijntjes uit bij collega’s die mij meer kunnen vertellen. Onder het genot van een kop koffie luister ik naar de ervaringsverhalen. Ook gebruik ik input uit de eerste training over het klantgesprek. In deze training heb ik geleerd dat het belangrijk is om je eigen verwachtingen uit te spreken én te vragen naar de verwachtingen van de opdrachtgever. Zoals de verwachtingen van de samenwerking.

Een paar dagen later is het zover. ’s Ochtends vroeg rijd ik naar mijn allereerste klantgesprek. Ondanks mijn werkervaring voelt dit als echt iets nieuws! Een grote stap in de wijde wereld. Tijdens het gesprek probeer ik te denken aan mijn voorbereiding, maar al snel merk ik dat een gesprek in de praktijk soms anders verloopt dan de theorie ‘voorschrijft’. Ik laat de touwtjes wat vieren en probeer mee te bewegen met het karakter van het gesprek. Met mijn gesprekspunten in mijn achterhoofd luister ik aandachtig en vraag ik door. Een beetje spannend, maar gevoelsmatig een goede beslissing. Aan de hand van dit gesprek heb ik een beter beeld gekregen van de organisatie en de inhoudelijke opdracht. Mijn eerste opdracht is binnen en ik ben erg enthousiast om volgende maand aan de slag te gaan!

Mijn goede voorbereiding heeft zeker bijgedragen aan het succes van het gesprek. Toch merk ik dat de uitspraak ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ niet volledig opgaat. Waar ik mij niet op kan voorbereiden is het aanvoelen van het karakter en ritme van het gesprek. Dit vraagt om het ontwikkelen van consultancy voelsprieten.

Laat die sprong in het diepe maar komen, dan heb ik in ieder geval een zachte landing.
Daniëlle Roodbol / TriamFloat

Inmiddels ben ik bezig met de inhoudelijke voorbereiding op mijn komende opdracht. Welke dingen moet ik zeker gelezen hebben voordat ik over de drempel stap bij de opdrachtgever? In welke specifieke thema’s moet ik mij extra inlezen? Ook spreek ik weer met een aantal collega’s, volg ik het nieuws rondom de organisatie en bekijk ik de website uitgebreid. Maar net als bij het klantgesprek kan, in tegenstelling tot mijn ruime voorbereidingstijd, de werkelijke voorbereidingstijd soms maar heel kort zijn. Het principe van ‘leren door te ervaren’ komt in deze situatie sterk om de hoek kijken.

Nu de dagen op kantoor voorbij vliegen, komt de sprong in het diepe steeds dichterbij. Ondanks de diepte van de sprong, merk ik dat het kriebelt om aan de slag te gaan in de praktijk. Ook ervaar dat ik mij meer thuis ga voelen binnen TriamFloat en het bedrijf en de werksfeer beter leer kennen. Het is mij opgevallen dat de collega’s oprechte interesse in elkaar hebben en voor elkaar klaarstaan. Laat die sprong in het diepe maar komen, dan heb ik in ieder geval een zachte landing.

Overzicht blogs

Daniëlle Roodbol
Daniëlle Roodbol /
L&D Consultant

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!