icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Triamfloat
Blog 30/11/2021

Immersive learning: hoe geef je hier invulling aan?

TriamFloat

Immersive Learning (IL) is een innovatieve leeroplossing waar we steeds meer over horen. Maar hoe zorg je ervoor dat je IL-leerinterventie waardevol is? En wat kun je als bedrijf zelf betekenen in de ontwikkeling? Ik interview Danny de Bruijn, werkzaam bij WARP VR, over de inzet en toegevoegde waarde van Virtual Reality (VR), een mogelijke Immersive leerinterventie.

TriamFloat
Charlotte Overeem /
L&D Consultant

Hoe definiëren jullie Immersive Learning?

De kern van Immersive learning is dat je leert door te beleven. Immersive learning kent veel verschillende toepassingen: het loopt uiteen van 3D beelden (gemaakt met de computer) tot 3600 video (gemaakt met een camera) tot Augmented Reality (AR). In dit artikel zoomen we in op Virtual Reality (VR). “Binnen de verschillende toepassingen kun je keuzes maken die invloed hebben op de beleving. Zo zijn binnen de VR toepassingen met 3D werelden controllers, handschoenen en simulatoren uitermate geschikt. Dit biedt mogelijkheden om meer fysieke handelingen aan te leren (muscle memory). Bijvoorbeeld als je moet voelen hoe strak een schroef vastgedraaid moet worden. Stimulatoren worden steeds meer ingezet.”

Een VR-scenario: Hoe begin je?

“Het opzetten van een goede VR-leerinterventie begint bij een goed onderwerp. Sommige onderwerpen zijn minder geschikt voor Immersive learning, denk hierbij aan het puur overbrengen van kennis. Stel jezelf de vraag: ‘wat wil je trainen met het onderwerp?’ Als het onderwerp te maken heeft met emoties en/of het toepassen van kennis en procedures, dan is het uitstekend voor een VR-scenario. Ook kun je denken aan een rondleiding als onderdeel van een onboarding, welke gemaakt kan worden met een 3600 video.”

“Daarnaast heb je een leerdoel nodig om richting te geven aan je scenario. Een voorbeeld van een leerdoel is: ‘De juiste procedure kennen van reanimeren’. Ook kan een leerdoel gaan over emotie, denk maar aan softskill trainingen. In sommige leerinterventies voegen wij een gamedoel toe. Dit wordt gedaan om de leeroplossing realistischer en leuker te maken, het is bedoeld om de speler in de interventie een doel te geven. In het voorbeeld van een reanimatietraining was het gamedoel op tijd komen op een afspraak. Hier focust de speler op, vervolgens valt er iemand plotseling op de grond. Ook zijn er omstanders aanwezig. Het leerdoel is om onder deze omstandigheden de procedure rondom reanimeren goed uit te voeren. Er wordt dus realiteit en emotie in de leerinterventie toegevoegd, zodat de deelnemer zo goed mogelijk wordt voorbereid op het daadwerkelijk uitvoeren van de procedure onder deze omstandigheden.”

Na het bepalen van het onderwerp en het doel kun je beginnen aan het scenario. Hiervoor heeft Warp VR een mooie tool ontwikkeld (genaamd Warp STUDIO), een web-based platform. Hierin kun je zelf makkelijk het scenario bouwen, doorzetten naar medewerkers en later analyseren.

Wat maakt een scenario effectief?

“Er zijn drie pijlers die een scenario effectief maken. Het is belangrijk dat deze pijlers worden toegevoegd aan een VR-scenario.” Het gaat om:

  • Presence. Dit is het gevoel dat je een deelnemer bent en geen toeschouwer. Jij maakt de keuzes en bent onderdeel van het verhaal, tevens ervaar je de consequentie van de keuzes die je maakt. 
  • Storytelling. Dit betekent dat er emotie wordt toegevoegd aan de gebeurtenis. Emotie is verhalend en zorgt ervoor dat herinneringen ‘makkelijker’ kunnen worden opgeslagen en opgehaald.
  • Challenge. Hierbij gaat het om de intrinsieke motivatie, de type vragen die je stelt en de antwoorden die je aanbiedt. Het ligt voor de hand, maar een scenario moet niet te makkelijk en niet te moeilijk zijn.

Welke valkuilen kom je tegen en wat zijn juist aandachtspunten?

“De basis bij het opzetten van een VR-leerinterventie is gelijk ook het lastigst. Zo is het belangrijk dat een scenario niet te groot is en niet te veel leerdoelen heeft. Je moet als deelnemer weten wat er van je verwacht wordt. Te veel leerdoelen kunnen zorgen voor afleiding en dat betekent dat de leeropbrengst niet behaald wordt. Als tweede is het belangrijk om een passend onderwerp te kiezen, een onderwerp wat bij de doelgroep en binnen VR past.” Oriënteer en analyseer dus goed voordat je begint met VR, wat, voor wie en waarom?

Bij een VR-leerinterventie kunnen kennisvragen als onderdeel worden toegevoegd, zodat de theorie direct in de praktijk toegepast kan worden. Informatie overbrengen kan dus een onderdeel zijn van een VR-leerinterventie.
Danny de Bruijn / WARP VR

Het belangrijkste is: “Begin gewoon!”. Het schrijven van een scenario kan voelen als een obstakel, maar je kunt dit ook makkelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele rondleiding in je bedrijf als onboarding. Wat moet een nieuwe medewerker allemaal zien? Verwerk dat in je scenario.

Dus, wil jij jouw deelnemers iets in de praktijk laten ervaren? Interactie kunnen toevoegen? En een realistische setting weergeven? Neem dan IL mee in je opties, bijvoorbeeld VR. Als de voorwaarden goed zijn, kan de keuze voor IL de leeropbrengst verhogen. En bedenk dat je zelf een grote bijdrage kunt leveren in de totstandkoming ervan. Naast het schrijven van het scenario is het ook mogelijk om zelf te filmen en dit te gebruiken in je oplossing. Dit betekent ook dat de kosten gedrukt worden. Een IL-leerinterventie is veel laagdrempeliger dan vaak wordt gedacht. Waar wacht je nog op?

Bekijk de themapagina Immersive Learning
TriamFloat
Charlotte Overeem /
L&D Consultant

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!