icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 10/04/2020

Online leidinggeven aan L&D projecten

TF

Op 7 april deed Mark Rutte de oproep aan organisaties om zich te gaan voorbereiden op een 1,5 meter samenleving. Ook als Learning & Development vakgebied moeten wij nadenken over hoe we ons organiseren.

Terug naar het normale leven wordt een proces van de lange adem. Het is logisch om te veronderstellen dat we 2020 en 2021 zoveel als mogelijk op minimaal anderhalve meter moeten organiseren. Learning & Development-professionals komen een flink aantal uitdagingen tegen: het belang van leren moet duidelijker worden gemaakt, fysiek leren moet worden beperkt en het ontwerpen/ontwikkelen moet zoveel mogelijk op afstand worden georganiseerd.

Mijn ervaring met online L&D-projectmanagement
De afgelopen twee jaar heb ik bij Air France KLM als programmamanager gewerkt aan twee L&D-projecten voor het verbeteren van de salesorganisatie. Air France KLM heeft twee hoofdkantoren, in Parijs en Amsterdam, en de salesorganisatie is verspreid over kantoren op vijf continenten. Het werken met videoconferenties is in deze organisatie ‘business as usual’. Ook hebben we trainingen ontwikkeld die via webconferencing werden aangeboden, waarbij trainers gedurende een aantal weken de professionals begeleidden bij hun ontwikkeling. Dit scheelde aanzienlijk in reistijd en kosten en de deelnemers waren zeer positief over de kwaliteit van het contact en de training.

In deze blog deel ik de lessen die ik heb geleerd tijdens het uitvoeren van deze projecten met als focus hoe je cohesie in je project creëert en vasthoudt.

Scherp je business case voor leren aan
In economisch moeilijke tijden komt leren vaak onder druk te staan. Hoewel er meer tijd vrijkomt om te leren, zijn er vaak minder middelen om te investeren. Leren is gericht op het vergroten van kapitaal en juist anticyclisch investeren zorgt ervoor dat we sterker de crisis uitkomen. 

Juist in deze tijd is het belangrijk om aan onze organisatie te laten zien welke waarde we toevoegen. Probeer de waarde te kwalificeren, maar ook te kwantificeren door aan te sluiten bij de strategische doelstellingen van de organisatie. Dit moet je eigenlijk voor elk individueel project doen; als je niet hard kunt maken wat het oplevert, moet je er mee ophouden.

Maak een krachtenveldanalyse
Elk project is afhankelijk van haar stakeholders. De Learning & Development projectleider is de schakel die de verschillende belangen met elkaar verbindt. Om deze verbinding te maken en te beïnvloeden is een scherpe analyse van de situatie noodzakelijk. In deze tijd is het extra belangrijk om de risico’s in je project te onderkennen. Breng in kaart welke belangen er spelen en hoe goed de relatie is, dit geeft richting aan je acties om synergie te ontwikkelen en resultaat te boeken.

Vertel en visualiseer je ontwerpverhaal
Sinds de oertijd worden er al verhalen verteld. Over de grote Neanderthaler Oeg bijvoorbeeld, die als eerste op een mammoet ging jagen om zijn stamgenoten te voeden. Mensen vertellen deze verhalen door, omdat ze levendig zijn verteld en omdat we van een goed heroïsch verhaal houden. Een verhaal waarin je het ‘why, how, what’ benadrukt en vertelt over het proces dat je hebt doorgemaakt spreken tot de verbeelding.  Maak het makkelijker voor mensen om te begrijpen waar je bent en maak het leuker om enthousiast mee te doen. De huidige uitdagingen zijn zeker ook onderdeel van jouw verhaal!

Creëer relatie en nabijheid
In de gevolgen van de coronacrisis zit een bijzonder paradox: we houden afstand, maar de saamhorigheid is groot. Juist omdat iedereen op afstand zit, is er behoefte aan gezamenlijke doelen en teamgevoel. Benut dat gegeven en creëer energie door vlot en gestructureerd te werken en oog te hebben voor het sociale aspect tijdens videocalls. Een vast moment in de week, de zogeheten ‘jour fixe’ voor een korte, praktische projectvergadering met updates en het delen van successen zorgen voor het ‘on top of mind’ blijven van jouw project. Zorg dat je daarvoor ook (vertegenwoordigers van) je belangrijke stakeholders uitnodigt, zodat jouw project zichtbaar is en blijft. En bovenal, blijf bewust van de manier waarop je communiceert, blijf positief en gericht op samenwerking en synergie.

Webinar
Ben je nieuwsgierig geworden door het artikel? Geef je leiding aan L&D-teams of ben je L&D-projectleider en ben je zoekende naar manieren om vanuit thuis zo effectief mogelijk L&D-projecten aan te sturen, schrijf je dan in op de webinar “Online leidinggeven aan L&D-projecten”. De webinar duurt 60 minuten en wordt op gegeven op 26 mei om 16:00 uur.

We vragen je om voorafgaand aan de webinar één van jouw L&D-projecten als case voor te bereiden.

Tijdens de webinar bespreken we het maken van business case, krachtenveldanalyse en design story en het opzetten van de ‘jour fixe’. De webinar is gericht op het uitwisselen van ervaringen en good practices tussen professionals.

De webinar is op basis van open inschrijving en geheel kosteloos. Schrijf je in via office@ldtalents.nl. Als je op één van de data niet beschikbaar bent, kun je je wel inschrijven. Als je aangeeft op welke tijdstippen in de week je beschikbaar bent, nodigen we je op een later tijdstip uit voor een moment dat het jou wel uitkomt. 

Overzicht blogs

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!