icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 02/02/2021

Podcasts: leren door te luisteren

blog

Luister jij weleens naar podcasts? Dan behoor jij tot de 30% van de mensen die dat doen. Tegenwoordig is er voor ieder wat wils in de podcast-wereld: podcasts over gezondheid, wijn, wetenschap, onderwijs, noem maar op. Ook ik luister af en toe een podcast tijdens het autorijden of stofzuigen. Ik vroeg me af wat het leereffect is van podcasts en hoe je podcasts kunt inzetten als leermiddel. In deze blog lees je mijn bevindingen.

triamfloat
Mirthe Verkooijen /
L&D expert

Podcasts zijn populair
In de huidige maatschappij moet alles snel en efficiënt. Mensen combineren taken die zij op de automatische piloot doen met het luisteren van een podcast, voor vermaak of om van te leren. In de trein of auto onderweg naar je werk, tijdens het poetsen, koken of tijdens een work-out in de sportschool. Juist dat maakt podcasts populair. Podcasts zijn plaats- en tijdonafhankelijk: je kunt luisteren waar en wanneer het jou uitkomt. En als het toch allemaal iets te snel ging of je werd afgeleid, dan pauzeer je de podcast of start je de podcast opnieuw.

Ook het laagdrempelige karakter van podcasts draagt bij aan de populariteit. In een podcast kunnen leren en plezier met elkaar gecombineerd worden. Je luistert niet enkel om te leren, maar ook om kennis te maken met de sprekers, hun mening of belevingswereld en je hierdoor te laten inspireren.  

Het leereffect van podcasts
Onderzoek toont het leereffect van podcasts aan. Door podcasts te luisteren ontwikkelt het brein zich op intellectueel én emotioneel vlak. Een podcast zet je aan het denken: je moet actief aan de slag om informatie te verwerken. Het stimuleert mensen om een eigen versie van een verhaal te creëren of om informatie op eigenwijze manier te verwerken. Onderzoek wijst erop dat het luisteren naar podcasts effectiever is dan leren uit een boek of door een college of instructie bij te wonen.

Podcasts in de praktijk
Het leereffect van podcasts is duidelijk, maar hoe zet je het leermiddel goed in? Hierbij is een analyse belangrijk. Wat wil je mensen leren? Wie is je doelgroep? Wat zijn de behoeften van deze doelgroep? Podcasts zijn populair onder jonge mensen (range 20 – 40 jaar) met een hoger opleidingsniveau. Zij zijn intrinsiek gemotiveerd om zichzelf te ontwikkelen in thema’s binnen én buiten hun eigen vakgebied. Je kunt podcasts het beste inzetten voor informatie die ‘nice to know’ versus ‘need to know’ is. Het luisteren van de podcast zorgt dan voor verdieping of verbreding van kennis.

Je kunt podcasts ook inzetten om flipping the classroom te faciliteren. Deelnemers luisteren de podcast ter voorbereiding op de klassikale bijeenkomst. Omdat de kennisoverdracht al heeft plaatsgevonden, is er in de bijeenkomst meer ruimte voor toepassing en interactie. Of geef deelnemers de opdracht om zelf een podcast op te nemen. Laat hen zelf nadenken over de inhoudelijke invulling. Beide vormen dragen bij aan de autonomie en creativiteit van deelnemers.

Aan de slag ermee!
Ga je podcasts opnemen voor binnen jouw organisatie? Dan deel ik graag wat tips met je. Maak het luisteren aantrekkelijk. Kies voor verschillende sprekers en faciliteer interactie. Denk aan een interview, discussie, quiz of beantwoord vragen van luisteraars. Bereid het opnemen van de podcast voor, maar laat ruimte open voor spontaniteit. Door een spontane sfeer neer te zetten, motiveer je mensen om langer en vaker te luisteren.

Denk goed na over het doel van de podcast. Wil je mensen in een onboarding laten kennismaken met de cultuur binnen de organisatie? Dan is sfeer heel belangrijk. Wil je inhoudelijke verdieping bereiken? Vraag dan een inhoudelijk expert als gast in de podcasts. Luisteraars weten dan bij wie ze moeten zijn als ze meer willen weten.

Houd het kort. Kies voor podcasts van maximaal 30 minuten, om het luisteren aantrekkelijk te houden. Heb je toch meer te vertellen? Neem dan meerdere podcasts op. Zorg dat deze podcasts op zichzelf staan, maar dat er ook een duidelijke rode draad in zit. Voor de luisteraar is het leuk als een element steeds terugkeert. Denk aan een steeds terugkerende vraag aan een spreker of aan het afsluiten van de podcast met een vraag van een luisteraar.

Heb je zin gekregen om podcasts te luisteren? De podcast van Develhub, een platform voor L&D professionals, is een aanrader. Een andere tip is De correspondent. Op de website staan podcasts over diverse thema’s. En luister natuurlijk naar de podcasts van L&D Talents zelf!

Overzicht blogs
triamfloat
Mirthe Verkooijen /
L&D expert

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!