icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search
"Lerend spreekuur (op afstand)": stel nu jouw vraag aan onze professionals Lees meer
Werken bij Triamfloat
Blog 26/05/2020

Situationeel leren model: het leerproces van A tot Z

TriamFloat

'Waarom doen we de opleiding niet helemaal in Virtual Reality (VR)?' ‘Kan deze training niet gewoon in een e-learning?’ De vragensteller was betrokken bij het project waar ik aan werkte en had van een andere afdeling gehoord dat daar VR en e-learning waren gebruikt. Deze en vergelijkbare vragen die we als onderwijskundigen regelmatig tegenkomen, zette mij aan het denken. Hoe kan ik het onderwijskundige ontwerpproces zo uitleggen, dat ik mijn stakeholders daar eenvoudig in mee kan nemen? Zo is het ‘situationeel leren’ model ontstaan.

Martijn Mom
Martijn Mom /
L&D Consultant

Het ‘situationeel leren’ model helpt om in eenvoudige stappen de onderwijskundige afwegingen te bespreken met stakeholders. Veel mensen die ons vakgebied niet zo goed kennen, benaderen leren ofwel vanuit hun eigen schoolse ervaringen ofwel vanuit een trend waarvan ze hebben gehoord. Het situationeel leren model is dan een middel om het proces van de lerende van begin tot eind in eenvoudige taal met deze stakeholders te bespreken. Het versimpelt en maakt het ontwerpproces daarmee toegankelijk. Stakeholders kunnen hun eigen ervaringen of trends in het model plaatsen en ontwikkelen tegelijkertijd een compleet beeld van het leerproces!

Het complete proces van de lerende komt ook aan bod als je het ‘situationeel leren’ model gebruikt om zelf een ontwerp te maken. Het draait om het maken van een veelkleurige mix van interventies en het aanbrengen van een logische volgorde hierin. Blended learning gaat over de afwisseling tussen klassikaal, digitaal, zelfstudie, sociaal- en werkplek leren. Het situationeel leren model gaat een stapje verder en zorgt voor aansluiting op de fase waarin de lerende zich bevindt. Zo zorgt het niet alleen voor afwisseling, maar ook voor leertrajecten die nauw aansluiten bij de leerbehoeften en daadwerkelijk praktijk- en prestatiegericht zijn!

Met het ‘situationeel leren’ model, heb je een eenvoudig middel in handen om jouw stakeholders te betrekken bij jouw onderwijskundige afwegingen, zonder hen een college onderwijskunde te geven. Ook helpt het jou om een leertraject te ontwerpen dat het gehele leerproces van toekomstige deelnemers omvat.  

Ben je nieuwsgierig geworden en op zoek naar verdere uitleg over het model? Stuur een e-mail naar office@triamfloat.nl en ontvang de whitepaper over het Situationeel Leren Model!

Overzicht blogs
Martijn Mom
Martijn Mom /
L&D Consultant

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!