icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 26/05/2020

Situationeel leren model: het leerproces van A tot Z

L&D Talents

'Waarom doen we de opleiding niet helemaal in Virtual Reality (VR)?' ‘Kan deze training niet gewoon in een e-learning?’ Deze en vergelijkbare vragen die we als onderwijskundigen regelmatig tegenkomen, zette ons aan het denken. Hoe kunnen we het onderwijskundige ontwerpproces zo uitleggen, dat we onze stakeholders daar eenvoudig in mee kunnen nemen? Zo is het ‘situationeel leren’ model ontstaan.

Situationeel leren model 
Het ‘situationeel leren’ model helpt om in eenvoudige stappen de onderwijskundige afwegingen te bespreken met stakeholders. Veel mensen die ons vakgebied niet zo goed kennen, benaderen leren ofwel vanuit hun eigen schoolse ervaringen ofwel vanuit een trend waarvan ze hebben gehoord. Het situationeel leren model is dan een middel om het proces van de lerende van begin tot eind in eenvoudige taal met deze stakeholders te bespreken. Het versimpelt en maakt het ontwerpproces daarmee toegankelijk. Stakeholders kunnen hun eigen ervaringen of trends in het model plaatsen en ontwikkelen tegelijkertijd een compleet beeld van het leerproces! 
 
Aansluiten bij de leerbehoeften 
Het complete proces van de lerende komt ook aan bod als je het ‘situationeel leren’ model gebruikt om zelf een ontwerp te maken. Het draait om het maken van een veelkleurige mix van interventies en het aanbrengen van een logische volgorde hierin. Blended learning gaat over de afwisseling tussen klassikaal, digitaal, zelfstudie, sociaal- en werkplek leren. Het situationeel leren model gaat een stapje verder en zorgt voor aansluiting op de fase waarin de lerende zich bevindt. Zo zorgt het niet alleen voor afwisseling, maar ook voor leertrajecten die nauw aansluiten bij de leerbehoeften en daadwerkelijk praktijk- en prestatiegericht zijn! 
 
Betrek je stakeholders bij jouw onderwijskundige afwegingen 
Met het ‘situationeel leren’ model, heb je een eenvoudig middel in handen om jouw stakeholders te betrekken bij jouw onderwijskundige afwegingen, zonder hen een college onderwijskunde te geven. Ook helpt het jou om een leertraject te ontwerpen dat het gehele leerproces van toekomstige deelnemers omvat.   
 
Meer weten over het 'situationeel leren' model? 
Ben je nieuwsgierig geworden en op zoek naar verdere uitleg over het model?

Download de whitepaper over het Situationeel Leren Model

Whitepaper situationeel leren.pdf / pdf - 522.73 kB

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!