icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 20/03/2020

VR als leeroplossing: hoe werkt dat eigenlijk?

AR

VR is letterlijk een virtuele werkelijkheid. Met VR worden de zintuigen gevangen in een virtuele wereld, waarbij interactie met de werkelijkheid verkleind wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Hierdoor kan een omgeving en situatie eenvoudig levensecht worden weergegeven (bijvoorbeeld door het opzetten van een VR-bril). De mate waarin je zintuigen worden gevangen verschilt; met een app op een smartphone kun je een 360 graden foto of video bekijken maar zijn de zintuigen van de deelnemer nog niet compleet gevangen in de virtuele wereld.

Bij het opzetten van een VR-bril is de deelnemer al meer gevangen in een virtuele werkelijkheid en zijn vaak ook interacties en/of keuze mogelijkheden ingebouwd. De deelnemer doorloopt als het ware een scenario en kan verschillende keuzes maken. Dit betekent dat de deelnemer bijvoorbeeld de gevolgen van keuzes kan ervaren en hiervan kan leren. Juist door het creëren van een levensechte situatie is VR is uitermate geschikt om in te zetten als leermiddel. Een andere vorm van VR is Augmented Reality (AR) hierbij worden juist virtuele elementen toegevoegd aan de werkelijkheid. In deze blog wordt gesproken over VR maar bedoelen we VR én AR.

Leeroplossing 
Bij het maken van een keuze voor een geschikte leerinterventie denken de meeste onderwijskundigen nog niet direct aan VR. Ontwikkelen van VR lijkt namelijk complex, duur en tijdrovend maar kan door razendsnelle ontwikkeling van de techniek steeds eenvoudiger en goedkoper worden ontwikkeld. 
VR biedt legio aan mogelijkheden om complexe handelingen, dure oefenmomenten en gevaarlijke situaties op een levensechte (maar laagdrempelige) manier te oefenen. Denk bijvoorbeeld aan het oefenen van reparaties aan een windmolen, het blussen van brand in een elektrische auto of het ervaren van een psychose. Juist door het oefenen in bijna levensechte situaties kan ervoor zorgen dat medewerkers beter zijn voorbereid op de werksituatie. Een ander bijkomend voordeel is dat een VR-leeractiviteit op termijn kan zorgen voor een kostenbesparing en dit terwijl de deelnemer veel vaker kan oefenen. 

Hoe bepaal je nu of VR geschikt is?
Het model van Lawley en Minogue kan hierbij uitkomst bieden. De leervraag wordt met behulp van dit model gescoord op drie elementen: risk, practise en sensory. Hoe hoger de leervraag scoort op deze drie elementen, hoe meer geschikt VR is als leeroplossing. Hoe dat werkt? Dat lichten we hieronder toe aan de hand van een voorbeeld:

Elektrische auto’s, je ziet ze meer en meer op de weg. Afgelopen tijd is in het nieuws gesproken over het risico van brand bij elektrische auto’s. Het blussen van zo een brand is namelijk een risicovolle operatie omdat bijvoorbeeld elektrocutie op de loer ligt. Interessant om te bekijken of VR uitkomst kan bieden. 
Hoe scoort deze vraag op het model van Lawley en Minogue? Deze situatie heeft een groot risico (risk), gezien de gevaren voor elektrocutie en het mogelijk onverwacht heftige verloop van de brand. De kans dat iets fout gaat is groot. Omdat deze situatie niet heel vaak voorkomt maar wel specifieke kennis en manier van handelen vraagt is het zinvol deze nieuwe situatie te oefenen (practice). Ook is het zinvol om als brandweerman te kunnen ervaren welk effect deze onbekende en onvoorspelbare situatie kan hebben op het handelen (sensory). 

Uit bovenstaand voorbeeld kunnen we concluderen dat VR uitkomst kan bieden. Steeds meer consumenten kiezen voor elektrisch rijden wat het aannemelijk maakt dat een brandweerman een brand met een elektrische auto kan gaan meemaken. Het zou mooi zijn als een VR leerinterventie kan bijdragen om een brandweerman te leren handelen zonder dat voor ieder oefenmoment een elektrische auto hoeft af te branden. 

Als eenmaal is bepaald dat VR geschikt is komen de volgende vragen al snel boven: Hoe bepaal je nou welke VR leerinterventie het meest geschikt is? En hoe weet je of de gekozen VR leerinterventie past bij de complexiteit van de leervraag? Bij L&D Talents werken wij met de themagroep VR hard aan het ontwikkelen van een praktisch hulpmiddel om deze vragen te beantwoorden. 

Benieuwd naar onze bevindingen? Houd de volgende blog dan in de gaten of kom langs voor een kopje koffie.

Bekijk de themapagina Immersive Learning

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!