icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience
Werken bij Triamfloat
Blog 27/09/2021

Wat is Learning Analytics precies en hoe begin je ermee in jouw organisatie?

Learning Analytics

Learning Analytics (LA) gaat een steeds belangrijker onderdeel uitmaken van het L&D werkveld. De grote vragen over dit onderwerp zijn: ‘Wat is Learning Analytics precies?’, ‘Wat moet ik met Learning Analytics?’ en ‘Hoe begin ik met Learning Analytics in mijn organisatie?’.

Meer inzicht!

Om meer grip op dit thema te krijgen zijn wij, Fedde Matthijssen en Roger Steijger, gestart met de Leertrack Data in Learning en Performance. We worden tot Learning Analytics (LA) aangetrokken door onze eindeloze nieuwsgierigheid en omdat we het nog niet helemaal begrijpen. Maar we denken en voelen dat het zeker van waarde kan zijn. Eerlijkheidshalve werden we ook gedreven door een soort van verlangen. Iets wat bij iedere L&D’er met vlagen opspeelt als je zo graag wilt aantonen dat leren en ontwikkelen zoveel meer is dan ‘slechts een kostenpost’. L&D kan veel opleveren als je het op de juiste manier inzet. Wij zijn ervan overtuigd dat LA ons kan helpen dat aantoonbaar te maken.

Learning track

De Leertrack Data in Learning en Performance bestaat uit 5 bijeenkomsten. Daarin kwam van alles voorbij; van good practices tot Data Warehouses en Learning Record Stores. Elke bijeenkomst bestond uit een pitch/presentatie van een expert, gevolgd door een praktijkvoorbeeld. Hiermee werd de theorie over LA gepresenteerd en kregen we inzicht in hoe je in de praktijk te werk kunt gaan.

We blijken niet de enigen zijn met ‘beginnersvragen’ over dit thema. LA wordt steeds bekender, maar nog steeds zijn weinig organisaties ermee bezig. We lopen dus gelukkig nog niet achter!

Waar te beginnen?

LA is het analyseren en monitoren van data dat verbonden is met leren. Dit gaat dus over de context van het leren, maar ook wat er tijdens het leren gebeurt. Wanneer we starten met het proces van data verzamelen, analyseren, mogelijke verbeteringen doorvoeren en monitoren hiervan, zullen we in de (nabije) toekomst steeds meer inzicht krijgen in wat er gebeurt tijdens het leren en waarom. En dat lijkt ons ontzettend interessant én nuttig!

Onze belangrijkste 'take away’ is dat klein beginnen voor alle betrokkenen het beste werkt. Je bent er namelijk nog niet aan gewend om op basis van data en analyse je besluiten te staven of een timeline te voorspellen. Collega’s en stakeholders zijn dat vaak ook nog niet gewend! Zoek dus een klein initiatief om mee te starten. Een goede start is het inzichtelijk maken en verzamelen van beschikbare data binnen je organisatie.

Wanneer je data hebt verzameld kan je er mee aan de slag! Wat zegt de data over leren? En wat zegt het over de context van het leren? Welke inzichten levert dit op? Door deze vragen te beantwoorden kun je een doel voor jezelf en jouw organisatie stellen. Je zult betrouwbare data vanuit verschillende plaatsen binnen de organisatie samen moeten brengen om het te analyseren. Dit kan met behulp van een analyse tool, zoals Excel, PowerBI of Tableau. Bijvoorbeeld door in een Excel of Tableau data samen te brengen en daaruit inzichten te vergaren. Dashboards zijn hier een mooi voorbeeld van.

De data analyse levert je inzichten op, onderbouwd met data uit jouw organisatie. Nu komt het meest interessante stuk; het monitoren. Nu je informatie uit je data kunt halen over jouw vragen, is het dus ook mogelijk om te kijken wat kleine aanpassingen aan leeroplossingen doen met de resultaten. Helpt het de lerende bijvoorbeeld om een e-learning module op te knippen in twee verschillende onderdelen? Zien we dat terug in de waardering of in de behaalde resultaten? Valt de lerende eerder uit? Tijdens het monitoren check je dus de resultaten van aanpassingen die je doorvoert op basis van de inzichten uit je analyse. Je krijgt dus inzicht of hetgeen je doet ook daadwerkelijk de gewenste resultaten oplevert.

Concrete antwoorden en tips

‘Wat is Learning Analytics precies?’ Learning Analytics is voor ons het analyseren en monitoren van data die verbonden zijn met leren. Dit gaat dus over de context van het leren, maar ook wat er tijdens het leren gebeurt.

Bij de vraag ‘Hoe begin ik met Learning Analytics in mijn organisatie?’ luidt ons advies:

  1. Begin klein!
  2. Kijk waar je met jouw organisatie naartoe wilt.
  3. Breng in kaart welke data je daarvoor dient te meten.
  4. Betrek een data analist in het begin van het proces.
  5. Bekijk welke data er al beschikbaar zijn binnen jouw organisatie en wat je daar al inzichtelijk mee kunt maken.
  6. Controleer of hetgeen je doet ook daadwerkelijk leidt tot de gewenste resultaten.

Ons advies bij de laatste vraag: ‘Wat moet ik met Learning Analytics?’ luidt: gebruik LA als middel om de toegevoegde waarde van L&D aantoonbaar te maken!

Wij zijn pas gestart met onze eerste inzichten. Er valt nog veel te ontdekken en te leren over Learning Analytics. Help jij ons en jouw organisatie met het verder ontwikkelen van het leren van data en het aantonen van impact van leren door middel van data? Dan komen we graag met jou in contact. Neem contact met ons op via office@triamfloat.nl. We gaan graag met je in gesprek!

overzicht blogs

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!