icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Klantcase

Gelderland Leert: de totstandkoming van een online leerplatform

klantcase

Vandaag vragen we Programmamanager Leren en Ontwikkelen Sandra Veerman, E-learning-specialist Roderick van der Veen -beiden werkzaam bij Provincie Gelderland- en L&D-expert Roger Steijger van L&D Talents het hemd van het lijf.

Het onderwerp van gesprek? Sandra, Roderick en Roger sloegen de handen ineen en lanceerden medio 2020 “Provincie Gelderland Leert”: een leerplatform voor alle 1500 medewerkers. We zijn benieuwd naar hun ervaringen én hun plannen voor de toekomst.

Opdrachtgever Sandra: “Hoe ons team Leren en Ontwikkelen eruit ziet? Het team bestaat uit een zestal experts en neemt hoofdzakelijk een adviserende rol. Daarnaast organiseren wij het interne leeraanbod. Vragen over leren en ontwikkelen kunnen bij ons binnenkomen. Daarnaast  hebben we een poule van 25 medewerkers die intern trainingen geven over onderwerpen die op dat moment relevant zijn. We geven advies over het ontwerpen en ontwikkelen van leermiddelen en maken deze middelen ook zelf.”

Je merkt dat we in een ontwikkeling naar een lerende organisatie zitten en mensen een andere kijk op werken en leren krijgen
Sandra / Provincie Gelderland

Sandra vervolgt: “Omdat we de wens hadden om te professionaliseren en een leerplatform te ontwikkelen hebben we Roger ingevlogen als hulplijn. Hij heeft het team getraind en ondersteund om onderwijskundig de juiste stappen te zetten in de nieuwe rollen die zij in zijn gaan nemen.”

Roderick: “Voor mij voelde het heel luxe dat Roger werd ingevlogen om ons de fijne kneepjes van het L&D-vak te leren. Van huis uit ben ik IT’er en hoewel ik nu veel profijt heb van mijn technische achtergrond, was het prettig om de onderwijskundige kennis en kunde bij de hand te hebben en te ervaren. Roger was als het ware een handboek, wat heel fijn is als je een nieuwe rol hebt.”

“Wat de belangrijkste hulpvraag was?” Roderick: Het begon al bij de opstartfase: er ligt zoveel werk, maar waar beginnen we? Roger heeft richtlijnen gecreëerd en mij en mijn collega’s getraind in het onderwijskundig doorvertalen van de wensen. We kozen voor een heel praktische aanpak en zijn gaan oefenen met echte leervragen.”

Roger: “Voor elk project werd ik aan een ander teamlid gekoppeld, zodat iedereen van elkaar kon leren. We hebben ons daarbij gefocust op  de bouw en inrichting van het online leerplatform op Studytube én het ontwikkelen van de content hiervan. Daarbij kwam de behoefte aan een stappenplan voor het onderwijskundig ontwerp- en ontwikkelproces ook naar boven.”

Het online leerplatform is op een goed moment gelanceerd. Er is nu veel behoefte aan online trainingen
Roderick / Provincie Gelderland

Sandra: “Op 25 mei is het platform live gegaan. Dat deze lancering midden in de coronaperiode viel, zie ik als een groot voordeel. Het is een prachtige aanvullingen op virtueel (samen)werken en communiceren. En eigenlijk loopt het sindsdien op rolletjes, een groot aantal mensen is al actief geweest op het platform en je merkt dat het resoneert. Dat mensen erover praten.”

Roderick vult aan: “Elke maand staat in het teken van een bepaald thema en plaatsen we nieuwe content op het platform. We zijn bezig met het maken van e-learnings, video’s en vaardigheidstesten. Omdat de medewerkers binnen de provincie diverse rollen hebben, hebben we vooraf een doelgroepanalyse gedaan. Het is belangrijk dat zowel een Infrastructuurplanner als iemand van het directieteam relevante leermiddelen kan vinden op het platform.”

Roger: “We hebben het project heel pragmatisch aangevlogen, ik heb Roderick en zijn collega’s juist niet teveel onderwijskundige modellen voorgeschoteld. Daarnaast ben ik bezig geweest met het opleiden van nieuwe rollen in team, waarvoor ik een blauwdruk heb geschreven. Een handleiding die vragen beantwoordt, zoals: welke stappen moet ik zetten om tot een passende leeroplossing te komen? Wat moet je doen als je een leerinterventie ontwerpt? Ook voor mij was het een afwisselende en dynamische opdracht.“

Sandra: “Wat er voor 2021 op de planning staat? We willen het platform verder uitbouwen, het aanbod vergroten en meer bekendheid geven binnen de organisatie. Natuurlijk doen we dit het liefste op een creatieve en persoonlijke manier.”

Als het enigszins mogelijk is, willen we graag een roadshow langs verschillende afdelingen houden
Sandra / Provincie Gelderland

Roderick: “We hebben inmiddels ook de beschikking over gebruikersdata van het leerplatform. Het systeem houdt bijvoorbeeld bij hoeveel mensen welke training hebben gevolg en op welke termen mensen zoeken. Dat soort inzichten gaan we gebruiken om het platform te optimaliseren en nog relevanter te worden.”

Sandra: “Wat we andere provincies aanraden, die een vergelijkbare wens hebben? Ik geef hen mee dat een online platform een must have is, maar dat het belangrijk is om goed uit te zoeken welk systeem bij jouw organisatie past. Het lijkt me sowieso leuk om met de collega’s van die provincies te sparren en ervaringen uit te wisselen. Dus hierbij een oproep!”

Interviews met onze klanten

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!