Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44B ijzonder is volgens Baukje de manier waarop de L&D consultants van TriamFloat twee totaal verschillende vakgebieden met elkaar verweven. “De werkwijze van onze L&D consultants ervaren klanten als natuurlijk en vanzelfsprekend. Dat is mooi, maar als je inzoomt op onze L&D consultants zie je een combinatie van vakkennis en expertises die helemaal niet vanzelfsprekend is. Ze zijn onderwijskundige én consultant. Aan de ene kant zwaargewichten op het gebied van onderwijskunde; professionals met een berg aan kennis en ervaring. Tegelijkertijd zijn het ook businesspartners die zich intensief inleven in de klant en daar kordaat op reageren. Met veel gevoel wordt de juiste manier van samenwerken gezocht.” Dat laatste vraagt om een rijk web aan vaardigheden, omdat de consultant per klant steeds moet zien te Of het nou gaat om het ontwikkelen van leermaterialen, het adviseren van managers of het formuleren van strategisch opleidingsbeleid, hoe zorgt TriamFloat ervoor dat het werkt en succesvol is? “Met alleen kennis spuien red je het niet. De wisselwerking met de klant bepaalt de aanpak. Consultative skills zijn daarbij een belangrijke succesfactor.” Een gesprek hierover met Business Managers Baukje Sijpkens, Remco Lieon en Rutger Holtzer. CONSULTATIVE SKILLS ZETTEN ONDERWIJSKUNDE IN ACTIE dealen met vele variabelen. Niet alleen de klantvraag is steeds anders, maar ook de cultuur, de werkdruk, de marktomstandigheden, het type medewerker, et cetera. “Om dat te doorgronden en er zelf productief op in te spelen, vraagt om consultative skills.” Rutger: “Uiteindelijk draait alles om één ding: wij willen tevreden klanten die blij zijn met onze inbreng. Wij geloven in de kracht van vergaande betrokkenheid. Vandaar dat wij niet met kant-en-klare formats werken; dat wringt altijd. Wij willen de klant leren kennen, involved raken, zelf ervaren wat er speelt en samen tot een oplossing komen. De relatie is dus superbelangrijk. Het zijn onze consultants die daar gezicht aan geven. Het is de taak van ons als businessmanagers om vooraf goed te kijken welke consultant past bij de klant en diens vraag. Want de klik tussen de consultant en de klant is doorslaggevend.” Consultative skills, daar zoeken we onze mensen op uit Consultative skills heeft lang niet iedereen. Het zijn vaardigheden die nauw verbonden zijn aan iemands persoonlijkheid. Remco: “Niet elke onderwijskundige is een consultant. Je moet er de persoon naar zijn. Vanaf dag 1 heb je met druk en verwachtingen te maken. Je kunt niet wegduiken, je moet er meteen staan en jezelf durven te laten zien. Daar moet je een uitdaging in zien. Je bent nieuwsgierig naar de nieuwe omgeving. Je beschikt over de sensibiliteit om de pijnpunten te ontdekken. Onze consultants zijn ook echte doeners, aanpakkers, hands on. Dus geen afstandelijke analytici die adviesrapporten schrijven. Nee, ze zitten bij de klant in huis, draaien daar mee en trekken ‘als collega’ op met de mensen ter plekke. Ze assimileren en doen het werk van binnenuit.” Remco benadrukt dat het vooral niet gaat om de klant zo goed mogelijk te pleasen. “Eigenlijk verwachten we magazine leren & ontwikkelen 16