Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44van onze L&D consultants een soort schizofreen gedrag. Enerzijds opgaan in de organisatie en het team waarin ze terecht komen. Anderzijds ook de ruimte nemen om voldoende kritisch te blijven en de situatie te beschouwen. Het is een subtiel spel van meedoen, actie ondernemen, jezelf profileren en afstand nemen en kritisch waarnemen. Organisatie-sensitiviteit is heel belangrijk. Dat is ook de lol van het vak; er is meer dan alleen het vakinhoudelijke.” Consultative skills zijn ook nodig om de klant mee te nemen en te betrekken bij de oplossing. Rutger: “Van het begin af aan zorgt de consultant ervoor dat de klant eigenaar is van wat TriamFloat levert. Dat is belangrijk want onze oplossing moet straks onafhankelijk van ons kunnen doordraaien. Als we de klant niet vanaf het begin af aan betrekken, voelt het niet ‘eigen’ en daardoor zal het niet werken.” “Belangrijk dat onze L&D consultants zich blijven ontwikkelen” Wat opvalt in de evaluaties na een project is dat het bijna nooit gaat over de onderwijskundige expertise. Baukje: “Dat is voor de klant vanzelfsprekend. Dat zit gewoon goed. Veel meer worden ze geraakt door het proces en de ‘Met alleen kennis spuien red je het niet. De wisselwerking met de klant bepaalt de aanpak. Consultative skills zijn daarbij een belangrijke succesfactor.’ samenwerking met de consultant. Daar ligt bijna altijd het accent op. De waardering daarvoor is groot en vandaar ook dat we het zo belangrijk vinden dat onze L&D consultants zich voortdurend blijven ontwikkelen.” Vanaf het eerste moment dat onderwijskundigen bij TriamFloat binnenkomen, gaat de volle aandacht uit naar consultative skills. Dat begint al tijdens de sollicitatieprocedure. Hoe is de houding van kandidaten? Zijn ze afwachtend, tonen ze interesse, zijn ze nieuwsgierig en durven ze vragen te stellen? Stralen ze enthousiasme uit? Ook weegt mee hoe kandidaten reageren als de druk wat wordt opgevoerd. Remco: “Het zijn die persoonlijkheidskenmerken waaraan we zien of iemand, hoe goed die op onderwijskundig gebied ook is, consultative skills in huis heeft.” Baukje tot slot: “Het is meer dan een vaardigheid, het gaat erg over jezelf. Over hoe je jezelf inzet.” Rutger: “Voor een deel heb je het van nature, en voor een deel kun je eraan werken. Ook gaat een deel van de ontwikkeling vanzelf. Van elke opdracht leer je. Kennis en ervaring verrijken hierdoor. Die persoonlijke groei neem je weer mee naar een volgende klant.” l Baukje Sijpkens, Remco Lieon en Rutger Holtzer 17