Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44Dat hoeft ook niet, want Claudia Chi is hartstikke blij met haar werk. In september 2014 werd ze gevraagd om als kwartiermaker rap de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, een jaar later werd ze manager van de afdeling die daar medeverantwoordelijk voor is. Haar verhaal is er eentje van keihard werken en de opmerkelijke en zichtbare verbeteringen die daarvan het gevolg zijn. Want hoewel er nog veel moet gebeuren, gaat het weer goed met ROC Leiden. Dat vindt Chi niet alleen, dat vindt ook de Onderwijsinspectie. Ze wil er graag over vertellen. “En nu maar hopen dat de lezer mijn verhaal geloofwaardig vindt.” Wat voorafging: ROC Leiden kwam in 2014 in ernstige financiële problemen door te enthousiaste nieuwbouw. Uiteindelijk moest het Rijk ingrijpen. De grote onderwijsinstelling – momenteel 6000 studenten en medewerkers – kreeg € 40 miljoen om de boel op orde te brengen en om te fuseren met het ID College. ‘De boel op orde brengen’ werd vertaald in een herstelprogramma dat de titel ‘De basis op orde’ kreeg. De titel verraadt dat het stuk niet gaat over mooie gebouwen en de promotie van ROC Leiden. “Zeer zeker niet. ‘De basis op orde’ gaat over onderwijs en examinering. Want daar was het in die tijd mis mee. We hebben in korte tijd grote stappen gezet. In maart ‘De tegenslag bracht iedereen hier in een acute leerstand. Dat werkte zo positief, dat we ons al snel de vraag stelden hoe we dat gevoel vast kunnen houden.’ magazine leren & ontwikkelen 20