Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44M artens sprak op het jaarcongres van TriamFloat. Dat congres ging vooral over motivatie voor leren. Goed nieuws voor leidinggevenden die het knap lastig vinden om medewerkers enthousiast te maken voor de zoveelste ‘cursus’: mensen zijn volgens Martens van nature gemotiveerd om te leren. Intrinsiek Wat voor mensen in het algemeen geldt, geldt voor kinderen in het bijzonder. “Kinderen van een jaar of drie hebben geen beloning of straf nodig om iets te leren. Dat gaat helemaal vanzelf. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd. In bepaalde beroepsgroepen kom je diezelfde intrinsieke motivatie opvallend vaak tegen. Bij brandweermannen bijvoorbeeld. Die zijn zo enthousiast voor hun werk, die vergaren kennis over hun vak omdat ze dat gewoon willen. Ze leren, zoals we dat noemen, informeel. Buiten klaslokalen en zonder verplichte studieboeken.” Dat is nog eens een plezierig advies: doe eens helemaal niets. Het advies komt van prof. dr. Rob Martens. De hoogleraar heeft van motivatie van leren zijn vak gemaakt en stelt dat veel goedbedoelde aansporingen om toch maar vooral een ‘cursus’ of opleiding te volgen averechts werken. Niks doen is vaak beter. Martens kijkt om die reden soms hoofdschuddend naar het onderwijs. “Wat daar gebeurt, is vaak zo contraproductief. Terwijl een klas vol kinderen als vanzelf hunkert naar bepaalde kennis, schuift de docent die behoefte op zij en biedt andere informatie aan. En nee, daar kan die leerkracht vaak weinig aan doen. Want die heeft last van onderwijsinspecteurs, Citotoetsen en exameneisen.” En daar is best wat aan te doen. “Kom in verzet”, stookt Martens de leraren op. “Overigens gebeurt dat al. In Amsterdam pikten studenten het cijferfetisjisme van het universiteitsbestuur niet meer. Maar je ziet het ook in het bedrijfsleven. Steeds meer ondernemingen geven medewerkers meer ruimte en vrijheid.” Prikklok Daarmee komt Martens bij de vraag hoe leidinggevenden afscheid kunnen nemen van, wat hij noemt, extrinsieke motivatie. En hoe ze medewerkers zélf gemotiveerd kunnen maken om te leren. “De crux: geef medewerkers Professor Passie magazine leren & ontwikkelen 26