Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44I n 2015 is de AVL Academie gestart. Met als doel: het vakbekwaam maken én houden van alle professionals; van chirurg tot administrateur, van (oncologie) verpleegkundige tot medewerker van de technische dienst. Ook de collega’s van andere ziekenhuizen zijn welkom. De AVL Academie wil een sterk merk worden in de ziekenhuiswereld. Hiervoor is Miriam, eerder werkzaam bij de NS en Robeco, anderhalf jaar geleden aangetrokken om met een team van adviseurs en assistenten de academie te bouwen. Eén gezicht, één aanpak “Net zoals bij veel andere zorginstituten waren de opleidingen hier versnipperd. Iedere afdeling had zijn eigen opleiding en eigen proces. Dat gaan we veranderen. We willen één gezicht, één aanpak, al blijven de afdelingen, onze klanten, centraal staan. Vandaar dat de AVL Academie uitgaat van klantgroepen. De klant als leidraad; die willen we ontzorgen, ondersteunen en op weg helpen.” Bij ‘klantgerichtheid’ komt Miriams achtergrond nadrukkelijk naar voren. Zoals een luchtvaartmaatschappij haar klanten een zo aangenaam mogelijke reiservaring wil bieden, zo ontzorgt de AVL Academie haar deelnemers om hen de opleidingen zo prettig en effectief mogelijk te laten beleven. “We luisteren naar hun wensen en spelen daar op in. We willen ze laten ervaren hoe echte klantgerichtheid voelt. Door in te spelen op de praktijk en allerlei belemmeringen weg te nemen. Zij zijn onze klant en wij doen extra moeite om hen -op een passende manier- te laten werken aan hun verdere ontwikkeling. Het achterliggend doel daarbij is om de kwaliteit in hun werk richting patiënt verder te verhogen. “Motiveren? We moeten medewerkers eerder afremmen” We leggen de lat hoog. Dat is de standaard die geldt voor iedereen die hier werkt. Dus ook voor de academie.” We leggen de lat hoog Met haar team legt Miriam de basis voor de academie. Als aftrap begon ze met het maken van strategische opleidingsplannen. Ze liep daarbij tegen allerlei praktische planningsproblemen aan. Wie, wat, waar, wanneer? “Hoe verschillend de werkgebieden van de afdelingen ook zijn, ik kwam dezelfde soorten leervragen tegen. Die zijn we gaan clusteren. In plaats van het aanbieden van allemaal afzonderlijke leerinterventies per afdeling, zijn ze samengebracht in grotere leertrajecten.” Wat begon als planningsvraagstuk mondde uit in een academie met een gericht aanbod voor vijf verschillende domeinen. Bedoeld voor de eigen medewerkers maar ook voor collega’s van ziekenhuizen en zorgcentra in het hele land. “Buiten ons gebouw zijn de mogelijkheden die onze academie biedt nog niet echt bekend. Daarvoor is het nu nog te vroeg. De bouw van de academie kent duidelijk twee fases. Eerst maken we het voor onze eigen medewerkers helemaal in orde. Daarna gaan we naar buiten. ” Kennis delen Waarom richt de academie zich ook op collega’s buiten het Antoni van Leeuwenhoek? “Onze kennis is speciaal en die delen we graag. Op het gebied van oncologie lopen we voorop. Ook combineren we onderzoek én behandelingen. Dat maakt dat we vergaande specialistische kennis en expertise hebben. En ook de allernieuwste technologieën. Niet meer dan logisch dat we ook als academie dé specialist willen zijn op het gebied van leren op oncologisch gebied. Andere ziekenhuizen kunnen hiervan profiteren. Ze kunnen hun personeel hier laten opleiden waardoor die ziekenhuizen dezelfde oncologische zorg kunnen bieden zoals wij. Op dit moment zijn we nog volop bezig met het verbeteren van onze opleidingen. Niet alleen de kwaliteit en de inhoud, maar ook qua processen en leervormen. Alle bestaande opleidingen krijgen als het ware een soort APK- keuring. Daarna gaan we kijken hoe we leerlijnen kunnen ontwikkelen waarmee we onze belangrijkste opleidingen ook aan andere ziekenhuizen kunnen aanbieden.” Motivatie: geen issue Motivatie is geen issue in het Antoni van Leeuwenhoek. “De mensen die hier werken zijn enorm betrokken. Ze lopen over van motivatie. Ze werken hier vanuit intrinsieke motivatie; ze willen het zo graag zo goed doen voor onze patiënten. Voor hun verdere ontwikkeling zijn ze gemakkelijk warm Motor van de academie Het leermanagementsysteem fungeert als de motor van de AVL Academie. TriamFloat ondersteunt Miriam bij de uitwerking van dit systeem. Miriam is enthousiast over de wijze waarop Marieke van den Ende van TriamFloat haar daarin bijstaat. “Ze is enorm betrokken en blijft tegelijkertijd de frisse buitenstaander. Ook fijn: ze heeft een flinke groep professionals om zich heen. En die roept ze erbij als dat van pas komt.” magazine leren & ontwikkelen 30