Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44De telefoon staat op de speaker. En zo horen we niet alleen Anoukh en Arnold, maar ook baby Timo. De drie wonen in Utrecht en dat is met het werk van Anoukh – ze is L&D consultant bij TriamFloat – wel zo handig. “Hoewel dat ook wel tegenvalt, want ik zit eigenlijk vrij weinig op kantoor bij TriamFloat in Utrecht. Mijn klanten zitten verspreid over heel Nederland en daar is mijn werkplek.” Echt bijdragen aan duurzamere wereld Anoukh en Arnold delen een passie: het onderwijs aan kinderen in Afrika. Arnold heeft er een stichting voor opgericht, Knowledge for Children. Hoe ze in deze hoek terecht kwamen? “We willen graag een steentje bijdragen aan een duurzamere wereld. En dan bedoel ik écht bijdragen, dus werken aan een sterk duurzaam concept. Zo zijn we uitgekomen bij het onderwijs in Afrika.” De motivatie kwam van verschillende kanten. Voor Arnold was het boek ‘Leaving microsoft to change the world’ van John Wood een belangrijke inspiratiebron. “En allebei hebben we een sterke drive van vroeger uit. De drang om iets bij te dragen aan een betere wereld. Voor mij persoonlijk is ‘gelijke kansen’ een belangrijk thema. Ik heb het goed en de kans gekregen. Nu wil ik graag de mogelijkheden benutten anderen ook een kans te geven.” Verder gaven de ouders van Arnold en Anoukh het goede voorbeeld: ze deden vrijwilligerswerk in de avonduren. Voorlezen Wat doen jullie in Afrika? “Arnold zorgt voor schoolboeken in Oeganda, Kenia en Kameroen. Ook leidt hij mensen op om met die boeken in de klas aan de slag te gaan. In veel WE BELLEN MET… ANOUKH ROOZENBEEK-JANNINK scholen daar is het gebruikelijk dat de leraar voor de klas gewoon voorleest. We proberen onze kennis over interactief onderwijs over te dragen.” Het is al lang niet meer het werk van Arnold alleen, want Anoukh is net zo betrokken. “Knowledge for Children is echt een heel bijzonder project.” Ze legt uit waarom. “Scholen, ouders en de overheid daar betalen de helft van de boeken. Zo realiseren we gelijkwaardigheid en maken we hen verantwoordelijk.” Beter lesgeven “Zeker gezien de huidige discussies rondom wat wel en niet werkt voor ontwikkelingssamenwerking, geeft ons doordachte en unieke concept een extra boost om aan de slag te gaan. We leren ze beter lesgeven.” Het lijkt wel een 2e baan? “Zo voelt het niet. De situatie daar is zo anders, het is niet te vergelijken. Daar komt bij: ik krijg er enorm veel energie van.” En dan hebben we het nog niet gehad over de leiderschapscursussen die ze in Kameroen en Oeganda geven. “Door die cursussen nemen docenten, schooldirecteuren en ouders het stokje over. Het is de sleutel tot goed onderwijs op de lange termijn.” Inmiddels werkt de stichting voor bijna 200 scholen in drie landen. Maar liefst 130.000 boeken werden zo geleverd. Ze vonden gretig aftrek bij ruim 150.000 leerlingen. Uitersten Anoukh begeleidde haar man een paar keer naar Afrika en werkte aan zijn zijde mee. “Ik ben heel erg bij die stichting betrokken,” zegt ze. “Ik help bij fondsenwerving, promoot daar actieve leermethoden, doe wat dingen op het gebied van grafische vormgeving en ben een klankbord voor Arnold.” En zo combineert ze twee onderwijswerelden die mijlenver van elkaar liggen. En dan laat Timo van zich horen. Tijd om op te hangen. l In haar werk is Anoukh dag in dag uit in de weer met de meest geavanceerde onderwijsmiddelen. Met haar man, Arnold Roozenbeek, is ze in haar vrije tijd juist druk met ogenschijnlijk gedateerde schoolboeken. magazine leren & ontwikkelen 38