M et het (gebruiks)gemak van YouTube in het achterhoofd ontwikkelde TriamFloat een instructie-methode waarbij ‘het zelf maken van vlotte functionele filmpjes’ het uitgangspunt is. Consultant Tom Lassche: “Je kunt medewerkers heel effectief zelf instructie-filmpjes laten maken. Medewerkers geven dagelijks - in de taal die past bij het vak - uitleg aan hun collega’s. Het is laagdrempelig, natuurlijk en losjes. Als je dit op beeld vastlegt, werkt dit didactisch gezien heel goed en het bespaart veel geld.” VEEL GELD Tom geeft als voorbeeld een productiebedrijf. “Om een machine te bedienen zijn allerlei technische handelingen nodig. Het kost een vermogen om een externe partij al die processen voor het hele machinepark in korte filmpjes vast te laten leggen. Zo’n club moet eerst begrijpen waarover het precies gaat, vervolgens komen ze met dure apparatuur en belichting aanzetten. En dan heb je het nog niet eens over alle draaidagen die nodig zijn voor misschien wel 100 filmpjes. Dat kost klauwen met geld. Dat kan veel slimmer door het zelf te doen.” Het basisidee is simpel: Leer eigen medewerkers hoe ze de filmpjes moeten maken. Dus niet alleen het filmen en monteren maar ook hoe ze vooraf de inhoud in een script moeten vastleggen. Hierin staat welke items aan de orde moeten komen en in welke volgorde, maar er is ook aandacht voor didactiek. “In een paar workshops is dat te leren. De meesten vinden het leuk om te doen.” VAN ELKAAR LEREN Alleen al het maken van de filmpjes leidt tot kennisoverdracht. “Doordat de medewerkers vooraf met elkaar bespreken over welke aspecten de film moet gaan, leren ze veel van elkaar. Ze discussiëren en komen tot nieuwe inzichten.” “Als TriamFloat hebben we deze hele aanpak in een strak jasje gestoken. We geven drie workshops. We beginnen met het maken van een taakanalyse. We kijken wat de boodschap van het filmpje is en wat de hoofdzaken zijn die aan de orde moeten komen. Maar ook: welke dingen zien we nu nog vaak fout gaan en welke dingen mogen er absoluut niet fout gaan? Daar horen ook beelden bij: tekst en beeld moeten elkaar versterken. Vervolgens leren de medewerkers hoe de camera werkt en hoe ze moeten monteren. Aan het eind van de drie sessies hebben ze hun filmpje af en weten ze hoe ze het in de toekomst zelf moeten doen.” “De kracht van het zelf maken van instructiefilmpjes is dat het onderwerp en de doelgroep heel dicht bij elkaar zitten. Het is heel basaal en direct; er zitten niet allerlei filters tussen. Als TriamFloat maken we veel e-learnings. Dan is er altijd een zekere afstand tussen ons en de ‘lerenden’. Als medewerkers de filmpjes zelf maken, is die afstand er totaal niet. Makers en gebruikers zijn dezelfde groep.” DOE HET ZELF! “Het is een hele duurzame manier van leren. ‘Geef een man een vis en je voedt hem een dag. Leer een man vissen en je voedt hem zijn hele leven lang’. Dat is wat hier gebeurt.” l VOORDELEN OP EEN RIJ: - Directe kennisoverdracht - Sluit aan bij ‘hedendaags’ kijkgedrag - Beperkte kosten - Eenvoudig en snel te maken - Beheer en onderhoud is direct geborgd WAT IS ER NODIG OM ZELF INSTRUCTIEVIDEO’S TE MAKEN? Met een minimale investering zijn al prima filmpjes te maken: - Een statief met waterpas - Een losse microfoon - Videobewerkingssoftware (hier zijn hele goede gratis alternatieven voor) - Een spiegelreflexcamera TIP: DE EERSTE FILMPJES ZIJN OOK PRIMA MET EEN MOBIELE TELEFOON OP TE NEMEN. ZORG DAN WEL VOOR VOLDOENDE LICHT TIJDENS HET FILMEN! 13