D e afgelopen 10 à 15 jaar kreeg leren in organisaties steeds meer aandacht. De toegevoegde waarde krijgt steeds meer erkenning en het wordt serieuzer genomen (Ruijters, 2006). Door allerlei ontwikkelingen is de urgentie voor het leren toegenomen. Denk aan digitalisering, markten die steeds sneller veranderen en meer en meer eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers. Organisaties zien de noodzaak om de kennis en vaardigheden van hun medewerkers continu bij te slijpen. En medewerkers verlangen het ook in toenemende mate. Leren is de afgelopen decennia hoofdzaak geworden in plaats van bijzaak. 1 / WERKEN = LEREN Waar tien jaar geleden het leren in klaslokalen en trainingslocaties centraal stond, zien we nu een duidelijke verschuiving naar leren ‘on the job’. Joop van Diepen van TriamFloat beschrijft deze beweging. Toen hij tien jaar geleden startte, was de beweging van kennisgericht leren naar competentiegericht ontwikkelen al ingezet. Hierbij verschuift de focus op het verhogen van je kennisniveau naar aandacht voor toepasbaar en waarneembaar gedrag in de werkpraktijk. Dit vraagt ook om een andere combinatie van leeractiviteiten in je opleidingsontwerp. Femke Gerretzen, Programmamanager Learning & ALS TRIAMFLOAT MOGEN WIJ BIJ VEEL BEDRIJVEN MEEKIJKEN IN DE KEUKEN. EN DAT AL 35 JAAR! IN AL DIE JAREN IS ER HEEL WAT VERANDERD IN HET LEREN EN ONTWIKKELEN VAN MENSEN EN ORGANISATIES. WE NEMEN JE MEE IN DE ONTWIKKELINGEN VAN DE AFGELOPEN JAREN EN LATEN DE ONDERWIJSKUNDIGE TRENDS ZIEN VOOR DE AANKOMENDE JAREN. BO DUURSMA LISANNE KOOIJ FEDDE MATTHIJSSEN magazine leren & ontwikkelen 14