Development (L&D) bij KLM, ziet leren op de werkvloer als de belangrijkste ontwikkeling van L&D de afgelopen jaren. “Een mooie ontwikkeling voor een zo goed mogelijke transferbevordering van het leren naar de praktijk”, aldus Femke. Ook bij FrieslandCampina is deze trend ingezet. Anouk van Hees, L&D-specialist bij FrieslandCampina, geeft aan dat werkplekleren een optimale ondersteuning van medewerkers kan zijn, gericht op het verbeteren van prestaties en performance. Ook bij Vomar Voordeelmarkt is de focus de afgelopen jaren komen te liggen op prestatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, “in plaats van leren in een klaslokaal”, aldus Inge van Veldhuizen, coördinator Opleiding en Ontwikkeling bij Vomar Voordeelmarkt. Verdonschot (2011) gaat daar nog een stap verder in en beschrijft zelfs de beweging van leren op het werk naar lerend werken, waarin leren wordt gezien als iets wat iemand de hele dag doet en waar leren écht onderdeel van het werk is. 2 / VAN LOKET MET OPLEIDINGSAANBOD NAAR STRATEGISCH PARTNER Van der Pool (2018) beschrijft dat de afdeling L&D verandert van een loket voor opleidingen naar een strategisch partner die de organisatiedoelstellingen koppelt aan persoonlijke ontwikkeling. Femke Gerretzen herkent dit en denkt dat het in de toekomst steeds belangrijker wordt om je als L&D’er te positioneren als strategisch partner. “Wees geen loket dat vraag en aanbod met elkaar verbindt, maar ga écht in gesprek met de business.” 3 / VAN LEARNING & DEVELOPMENT NAAR PERFORMANCE & DEVELOPMENT De afdeling L&D dient in de toekomst niet uitsluitend de nadruk te leggen op leren, maar meer op de ondersteuning van mensen die beter willen presteren (Quinn, 2014). Quinn (2014) geeft dan ook aan dat learning & development dient te veranderen in performance & development. Dit betekent dat L&D op zoek moet naar nieuwe rollen en taken waarmee het presteren van de werknemers wordt gefaciliteerd. Het gaat hierbij om de overstap van onderwijskundig ontwerpen naar performance consulting, waarbij de focus wordt gelegd op het analyseren van het presteren van de organisatie zelf. Bij TriamFloat zien we deze toename van de vraag naar performance support oplossingen. Femke Gerretzen voorspelt dat mobile devices hier een grote rol in gaan spelen. “Veel mensen hebben een mobieltje bij de hand om als tool voor performance support in te zetten tijdens het werk. Hierdoor hoef je mensen niet meer van hun werk te halen om iets te leren en is de transfer naar het werk direct gemaakt.” DE TOP 7 TRENDS IN LEARNING & DEVELOPMENT – “Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst” – [ Mann, 1909-1994 ] 15