4 / VERANDEREN IS LEREN EN LEREN IS VERANDEREN Leren wordt een steeds groter onderdeel van veranderprocessen. Dit zien we in de groeiende rol van L&D als business partner en partner in change (Fairhurst, 2008). Femke Gerretzen denkt dat het voor L&D’ers in de toekomst essentieel is om je breder te ontwikkelen op het gebied van verandermanagement om op deze behoefte van de business aan te sluiten. TriamFloat-collega Marieke Megens denkt dat agile werken kansen biedt om nog beter aan te sluiten bij de wensen van onze doelgroep in organisaties. 5 / INZETTEN VAN TALENT De nieuwe generatie werknemers vergaart zelfstandig kennis en wil werken voor een organisatie die hen kan ondersteunen in hun loopbaan. Deze talentvolle generatie wordt schaars voor bedrijven. Opleiden en trainen is een belangrijk middel om deze generatie aan te trekken en te binden (Van der Pool, 2013). Hier ligt een schone taak voor Learning & Development. Anouk van Hees ziet dat talentvolle medewerkers soms teveel taken en verantwoordelijkheden krijgen die niet passen bij hun kwaliteiten. Dit heeft een negatief effect op het potentieel van mens en organisatie. “Als L&D’er heb je een belangrijke functie in het signaleren hiervan zodat medewerkers hun talenten optimaal in kunnen blijven zetten voor de organisatie én kunnen blijven groeien.” Ook Verdonschot (2011) beschrijft de focus op talentmanagement. Nu wordt er gekeken naar welke kwaliteiten mensen hebben en hoe deze kwaliteiten uitgebouwd kunnen worden in plaats van dat we het schaap met vijf poten proberen te creëren. Het gaat om het uitbouwen van wat mensen al hebben in plaats van het wegwerken van gebreken. (Verdonschot, 2011) 6 / L&D-PROFESSIONAL ALS BUSINESS PARTNER Het wordt noodzakelijk dat de L&D-professional niet alleen maar expert is, maar zich gaat richten op de vragen uit de business, deze analyseert en een leeroplossing aanbiedt. (Shepherd, 2017). Femke Gerretzen ervaart dat het van belang is om als L&D beter aan te sluiten bij de business. “Dat betekent ook dat je de leeroplossing moet vertalen naar de impact op de business en niet alleen naar gedragsverandering.” Volgens Anouk van Hees is het kennen van je doelgroep hierbij essentieel. Een belangrijke competentie is het begrijpen en goed kunnen analyseren van de behoefte. Quinn (2014) benoemt ook duidelijk het belang van L&D als businesspartner. Hij ziet dat L&D de nadruk legt op HR-trends in plaats van op trends in de business. Hierdoor worden er niet altijd efficiënte leerinterventies ingezet en kan L&D de snelle veranderingen niet altijd bijbenen. Anouk van Hees spreekt over een hybride vorm van multidisciplinair samenwerken waarbij een team een probleem op de werkvloer gaat oplossen. Zij ziet voor zich dat de L&D’er als expert wordt ingevlogen en daarmee een aandeel heeft in het ontwerpen van een totaaloplossing. 7 / T-SHAPED PROFESSIONAL Joop van Diepen van TriamFloat geeft aan dat het belangrijk is dat je als learning professional beschikt over brede basiskennis maar ook over een specifieke expertise. Dit wordt ook wel de T-shaped professional genoemd. “Door de brede basiskennis ben je goed in staat om gesprekken te voeren met de business en hier passend advies te geven. Specialistische expertise op een onderwijskundig thema of specifieke ervaring in een branche of met een doelgroep helpen om echt succesvol te zijn.” Marieke Megens is het hiermee eens. “Als L&D-professional moet je een goede mix hebben van onderwijskundige principes en pragmatisch handelen. Hierdoor ben je in staat om vanuit je expertise de juiste oplossing te bieden en weet je vanuit de pragmatiek deze oplossing daadwerkelijk te realiseren.” Inge van Veldhuizen ziet de expertise van L&D-professionals vooral op onderwijs- en opleidingskundig gebied. “Het is interessant om nieuwe technologie te combineren met leren. Echter vind ik dat je als L&D’er in dat geval de aansluiting met experts op ICT-gebied moet zoeken. Op deze manier kan ieder zijn expertise optimaal inzetten en een leeroplossing geïntegreerd aanbieden.” TOT SLOT En de toekomst? Marieke Megens denkt dat L&D binnen organisaties altijd zal blijven bestaan. “Er blijven specialisten nodig die helpen om leertrajecten te ontwerpen en ontwikkelen.” Inge van Veldhuizen gelooft hier ook in en is benieuwd wat de toekomst ons nog gaat brengen op het gebied van technologie. “Het is aan L&D om zelf ook te blijven ontwikkelen, door klein te starten om iets nieuws te proberen, fouten te maken, maar te zorgen dat we blijven vernieuwen in leren.” Als marktleider op het gebied van Learning & Development kijken we als TriamFloat voortdurend vooruit naar volgende stappen die we kunnen zetten. De inspiratie voor innovaties vinden we op de werkvloer bij de organisaties waarvoor we werken. Daarnaast onderhouden we intensief contact met diverse kennisinstellingen. Vanuit de praktijk en de wetenschap worden we gevoed. Gedreven door nieuwsgierigheid zijn we dagelijks op zoek naar vernieuwing en verbetering. Bovenstaand artikel is hier onder andere het resultaat van, geschreven door de consultants op de foto. Ook Jurrian de Klerk heeft aan de totstandkoming van dit artikel meegewerkt, maar kon helaas niet aanwezig zijn bij de foto. l DE TOEKOMST VAN LEARNING & DEVELOPMENT magazine leren & ontwikkelen 16