WET, REGELGEVING EN LEERCULTUUR H et Leerhuis van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht verzorgt, coördineert en faciliteert bij- en nascholing en onderzoek voor al haar medewerkers: van medisch specialist tot ondersteunend personeel. De verpleegkundigen werken dagelijks met patiënten en verrichten tal van verpleegtechnische handelingen. Dat moet natuurlijk goed gebeuren. De wet stelt daar ook strenge eisen aan. Sommige handelingen komen vaak voor, andere maar af en toe. Volgens de wet moeten verpleegkundigen kunnen aantonen dat ze vakbekwaam zijn. Het Albert Schweitzer wil een leercultuur creëren die ervoor zorgt dat professionals zich voortdurend bewust zijn van hun eigen bekwaamheid. Het Leerhuis laat de verpleegkundigen elkaar toetsen, in gespreksvorm, aan de hand van een toetslijst. Zo komen ze van elkaar te weten hoe het zit met hun kennis en vaardigheden en wat eventueel extra aandacht behoeft. Aan de hand van de toetsingsgesprekken wordt samen bepaald of de verpleegkundige bekwaam is om de handeling uit te voeren. Daarnaast biedt het Leerhuis aanvullende leermogelijkheden aan zodat medewerkers zichzelf bij kunnen spijkeren indien nodig. Een van deze mogelijkheden is de digitale leeromgeving LearningSpaces. LEARNINGSPACES Het Leerhuis riep de hulp van TriamFloat in voor het ontwikkelen van deze LearningSpaces voor de verpleegkundigen. Dit is een online database die verpleegkundigen tijdens hun werk (op hun smartphone of op de schermen die standaard bij ziekenhuisbedden aanwezig zijn) kunnen raadplegen. Deze vorm van performance support biedt korte relevante informatie over handelingen en apparatuur. Dat kan bijvoorbeeld een kort filmpje zijn dat laat zien hoe een specifieke handeling precies verricht moet worden maar ook een instructiekaart waarin in één oogopslag te zien is wat belangrijk is. SAMEN KOM JE VERDER TriamFloater Ilse van Dijk werkt nauw samen met de verpleegkundigen om de juiste inhoud voor LearningSpaces te bepalen. “Of het nou gaat om het plaatsen van een injectie, het gebruik van een vacuümextractor of het katheteriseren van een blaas; verpleegkundigen kunnen zelf het beste zelf uitleggen hoe dat moet gebeuren. Zij weten van elke handeling wat cruciaal is. Die ervaring benutten we zo optimaal mogelijk. Voor alle handelingen bestaan natuurlijk degelijke protocollen en handleidingen. Dikke boekwerken die je er tijdens je werk niet even snel bij pakt. LearningSpaces moet je zien als aanvullende informatie. De online database zorgt ervoor dat je snel de juiste informatie kunt vinden op het moment dat je het nodig hebt.” Renate Cabaret is in het Albert Schweitzer ziekenhuis verpleegkundige op een chirurgische afdeling, vooral voor patiënten met maag-, darm- en leverkanker. Renate werkt nauw samen met Ilse. Voor LearningSpaces beschrijft Renate voor een aantal handelingen belangrijke punten waar verpleegkundigen specifiek op moeten letten. Dat doet ze onder meer voor het verzorgen van de PEG-sonde (wordt via opening in de huid meteen in darm gebracht) en het verzorgen van een duodenumsonde (sonde die via neus naar binnengaat, via slokdarm en maag, naar darm). “Dat moet goed gebeuren. Globaal weten verpleegkundigen natuurlijk wel hoe het moet, maar er is toch een aantal aandachtspunten waar ze extra op moeten letten. We willen natuurlijk dat ze het zo goed mogelijk uitvoeren.” “Verpleegkundigen leren tijdens hun opleiding hoe ze de verpleegtechnische handelingen moeten verrichten. Op het moment dat je voor de patiënt staat en de handeling moet uitvoeren, is dat toch anders. Allerlei factoren spelen dan mee. De zieke patiënt, de drukte op de afdeling; de praktijk is altijd anders. Dan kunnen LearningSpaces toegevoegde waarde hebben. Als je niet 100% zeker bent van een handeling, kun je het snel even opzoeken. Overbodige info is weggelaten. De cruciale aandachtpunten zijn in de taal van verpleegkundigen benoemd.” CONTINUE LEERCULTUUR Het stimuleren van een leercultuur vraagt om het continu bewust blijven van je eigen bekwaamheid. De LearningSpaces als performance support dragen hieraan bij. Natuurlijk werkt dit alleen als je de juiste informatie aanbiedt. Door mee te kijken op de werkvloer sluit je aan bij de doelgroep en werk je samen aan een continue leercultuur. l VERPLEEGKUNDIGEN MEE DE WERKVLOER OP ☞ magazine leren & ontwikkelen 22