ANNELOES GEEFT TIPS EN ADVIEZEN VOOR VIDEO-INSTRUCTIE D e kracht van video is de combinatie van zowel visuele als auditieve informatie. De impact hiervan is duidelijk sterker dan van het geschreven woord alleen, zoals een leerboek. Video’s zijn zowel klassikaal als individueel te bekijken. In het laatste geval zit de kijker zelf aan het stuur. Hij kan stoppen, herhalen, pauzeren en kijken wanneer hij wil. Onderwijskundig gezien is dat belangrijk omdat dit controle geeft op het eigen leerproces. Dat bevordert het leren. Omdat video heel realistisch kan zijn en dicht bij de werkelijkheid komt, biedt het een goede oplossing voor het aanleren van gedrag in specifieke situaties. Neem bijvoorbeeld leersituaties die zeldzaam of gevaarlijk zijn. Zoals rampoefeningen. Met video zijn realistische situaties na te bootsen waardoor de lerende ervaring kan opdoen met situaties die zich hoogstzelden voordoen. Wat ook sterk is aan video, is dat je de emoties van lerenden hiermee goed kunt aanspreken. STANDAARD-AANPAK In mijn onderzoek naar video-instructie beschrijf ik hoe video als leermiddel de mogelijkheid biedt om auditieve en visuele informatie consistent aan te bieden. Met video kun je onderwijs tamelijk eenvoudig standaardiseren. Ook is video prima geschikt voor grote doelgroepen. Tegelijkertijd zit hier ook een zwakte. Met instructievideo’s kun je maar moeilijk inspelen op een groep mensen waarvan de voorkennis of de cognitieve capaciteiten verschillen. Andere beperkingen zijn dat instructievideo’s geen mogelijkheid bieden tot sociale interactie. Ook is het weinig effectief om instructie in videovorm aan te bieden als de inhoud regelmatig wijzigt. Anneloes de Groot: “De kracht van video is de combinatie van zowel visuele als auditieve informatie.” magazine leren & ontwikkelen 30