WENDY VAN DER TOORN LISANNE KOOIJ D e conclusies een paar jaar geleden waren niet mals: KLM als organisatie was te complex, te traag en te duur vergeleken bij de concurrentie. Om efficiënter te werken moesten de bedrijfsvoering en de cultuur beter aansluiten bij de strategische doelen en de wensen van de klant. Oftewel: meer klantgerichtheid, betere interne samenwerking en meer betrokkenheid in de organisatie. Voordat Wendy van der Toorn, Consultant Training Learning & Development en concept owner teamontwikkeling bij KLM, ingaat op het lopende veranderprogramma, schetst ze de voorgeschiedenis: “Jarenlang hadden we hier het motto ‘Keeping the family together’. De wereld om ons heen veranderde snel, waardoor wij als KLM moesten onderzoeken hoe wij als organisatie mee konden in deze veranderende wereld.” GROTE IMPACT “Wilden we overleven, dan zou onze organisatie goedkoper, sneller en efficiënter moeten worden. We hebben daarvoor een reorganisatie doorgevoerd. Managementlagen zijn weggesneden om onze organisatie platter te maken. Veel teams zijn opnieuw samengesteld en afdelingen zijn samengevoegd. De reorganisatie heeft grote impact gehad op ons personeel.” Het overkoepelende motto waarmee de afgeslankte luchtvaartmaatschappij aan de slag ging, luidt: ‘Moving your world by creating memorable experiences’. KLM wil dat voor iedere medewerker duidelijk is dat hij of zij bij kan dragen aan de bijzondere ervaring die klanten bij KLM beleven. Dus niet alleen de piloten en het cabinepersoneel, maar ook de mensen op de grond. Voor deze laatste groep ontwikkelde de programmamanagers van KLM samen met TriamFloater Lisanne Kooij, de inhoud van het programma ‘Teamontwikkeling’. MEER DAN 10.000 Grondpersoneel is een hele grote en diverse doelgroep (meer dan 10.000 medewerkers): van telefonisten tot businessanalisten, van monteurs die aan vliegtuigen sleutelen en mannen die koffers sjouwen tot de medewerkers van HRM en de administratie. Vanwege deze diversiteit is het programma opgezet met een rode draad. We zoomen in op de koers van KLM, de huidige samenwerking binnen het team en de individuele talenten van de medewerkers. Rondom deze kern is er in het programma veel ruimte voor maatwerk om op deze manier het programma aan te laten sluiten bij de diverse doelgroepen. KOERS-TEAM-INDIVIDU Voor iedere doelgroep geldt dat de rode draad van de teamdag hetzelfde is, namelijk Koers-Team-Individu. De teamdag begint altijd met een aftrap van de leidinggevende waarin hij toelicht wat de koers en focus is voor het team in de komende periode. Vervolgens is er aandacht voor het individu en staan ieders talenten centraal. In de middag is er aandacht voor het team en de verschillende dynamieken die zichtbaar zijn. Aan het eind van de dag gaat het team onder het motto ‘Move On!’ zelf afspraken maken waarin de koers, de talenten en de teamdynamieken samenkomen. TALENT ONTDEKKEN ‘Een gezonde basis creëren voor het nieuwe team’. Dat is het hoofddoel van de teamdag. Wendy: “Elkaar leren kennen, weten wat je aan elkaar hebt, zorgen dat de 33