neuzen dezelfde kant op staan. En ook ontdekken wat ieders talenten zijn. Los van iemands hoofdtaak kan een collega over talenten beschikken die voor het werk heel goed bruikbaar zijn. In die zin is de teamdag ook een soort ontdekkingstocht om te weten te komen waar jij en je collega’s goed in zijn. Teamleden benoemen wat ze in elkaar waarderen. Jij kunt een vaardigheid heel vanzelfsprekend vinden, terwijl een ander dat als een uitgesproken talent ziet. Tijdens de teamdag sporen we medewerkers aan om het beste uit elkaar te halen om zo bij te dragen aan het succes van het team en KLM. Aan het eind van de dag gaat elk team met duidelijke actiepunten naar huis.” Wendy benadrukt dat het geen eindeloze praatsessies zijn. “Het gaat er juist heel energiek aan toe, uptempo zijn ze een dag lang met het team aan de slag.” VERBINDING VERSTERKEN Volgens Lisanne zijn de teamdagen vooral ook bedoeld om de verbinding tussen de teamleden te versterken. “Op zich al een hele uitdaging omdat veel mensen van het grondpersoneel niet in vaste teams werken. Ze zien elkaar soms drie weken niet. Als er dan iets speelt, praat je dat niet gemakkelijk uit. Daar zat een grote uitdaging in: hoe zorgen we voor een programma dat gericht is op wisselend samengestelde teams. Uiteindelijk hebben we de focus gelegd op eigen talenten en verantwoordelijkheden en hoe je daarmee het verschil kunt maken. Door ieders talenten goed te benutten, wordt het team als geheel sterker en effectiever.” “Teamontwikkeling is meer dan alleen een teamdag. Op verschillende manieren krijgt het een vervolg.” Lisanne: “Een sterk onderdeel van Teamontwikkeling is dat er voor alle teams ruimte is om na de teamdag met de trainer in het werk en op de werkvloer de afspraken concreet uit te werken. Zo blijft het niet bij mooie woorden. Op de werkvloer gebeurt het. Daar moeten de medewerkers het verschil maken.” Daarnaast ontwikkelde Lisanne leeroplossingen waarmee leidinggevenden na de teamdag zelf aan de slag kunnen. Denk aan korte workshops rondom thema’s die tijdens de teamdag zijn aangedragen door de teams zelf. Deze workshops gaan bijvoorbeeld over thema’s als ‘feedback geven en ontvangen’ en ‘talenten benutten’. De teamdag krijgt ook een concreet vervolg met een tweede sessie waarin de teams opnieuw bij elkaar komen. WINSTPUNTEN Wat het heeft opgeleverd? Lisanne: “Op zoek gaan naar je eigen talent en dat zo goed mogelijk inzetten voor KLM, kan alle kanten op gaan. Het is lastig om aan het einde van de dag te meten of het succesvol is geweest. Het is vooral aan de teams zelf om dat te bepalen. Voor sommige teams was het al meer dan 15 jaar geleden dat ze uit hun werk zijn gestapt en een hele dag bij elkaar hebben gezeten. Voor hen is het al pure winst als deelnemers de tijd nemen om elkaar aan te kijken en uit te spreken wat ze in elkaar als collega en als mens waarderen. Om dat vervolgens te vertalen in het teambelang. Teams die wel gewend zijn aan dit soort sessies kunnen veel sneller de stap zetten naar concrete actieplannen. Zo’n dag kan van alles in werking zetten op veel verschillende manieren. Hoe klein of groot ook, het zijn allemaal winstpunten die bereikt worden.” “IK BEN ME KLM-ER GAAN VOELEN” Wat was nou typisch TriamFloat aan Lisanne’s inbreng? “KLM was al een heel eind op weg toen onze hulp werd ingeroepen. Dan is het de kunst om flexibel en pragmatisch te zijn, maar tegelijkertijd wel kritisch. Ik heb soms de programmamanagers het vuur aan de schenen gelegd. Verder kennen we KLM als TriamFloat goed; dat zorgt voor betrokkenheid. Na verloop van tijd was KLM mijn tweede thuis waardoor ik me nog verantwoordelijker voelde voor het succes van het programma. En wat wij zeker ook hebben toegevoegd zijn de innovatieve leervormen die we inbrengen.” VERBETERPUNTEN Is er nog iets dat volgens Lisanne beter had gekund? “Misschien hadden we nog meer uit de teamontwikkeling kunnen halen als we per doelgroep nog meer op hun behoeftes hadden ingespeeld. Neem de mannen die de vliegtuigen voltanken of de bagage sjouwen; wat hebben die teams nodig om beter te presteren? Is dat wel een dag uit de operatie stappen, of willen zij gewoon een activiteit of iets fysieks doen? Als programmamanager en consultant moet je daarvoor uit je veilige kantooromgeving stappen en echt op de werkplek gaan kijken en praten. Voor TriamFloat is dat kenmerkend voor onze werkwijze, maar ik had hier misschien nog wel dichter op de verschillende doelgroepen kunnen kruipen.” Doel is om het programma Teamontwikkeling in zomer van 2019 af te ronden. l ‘VERANDEREN, MEEDOEN, WINNEN’ magazine leren & ontwikkelen 34