TRIAMFLOAT HEEFT IN OPDRACHT VAN DE TECHNISCHE FONDSEN OOM, OTIB, OOMT, OOC, OVP EN A+O METALEKTRO HET PROJECT WERKPLEKLEREN IN DE TECHNIEK UITGEVOERD. DOEL WAS OM
DE ACTUELE KENNIS OP DIT THEMA TOEGANKELIJKER TE MAKEN. UITKOMSTEN MOESTEN HERKENBAAR EN BRUIKBAAR ZIJN IN ALLE SECTOREN EN AANSLUITEN BIJ BESTAANDE KENNIS EN ERVARINGEN UIT DE TECHNIEK. Uit onderzoek blijkt dat we gedurende onze loopbaan veruit het meest leren op de werkplek. Werkplekleren is echter lastig ‘grijpbaar’, inspanningen en resultaten zijn minder zichtbaar. In technische branches wordt werkplekleren vaak niet bewust of onvoldoende ingezet. En dat terwijl deze branches door de snelheid van technologische ontwikkelingen vaak geconfronteerd worden met de noodzaak tot leren. Het is ingewikkeld om de leercultuur op de werkplek blijvend te beïnvloeden. Dit is echter wel noodzakelijk om duurzame inzetbaarheid van medewerkers en de continuïteit van het bedrijf te kunnen waarborgen. De centrale vraag in het project is: Is het mogelijk, en zo ja hoe, om werkgever en werknemer blijvend te beïnvloeden zodat het bewustzijn over en het effect van werkplekleren wordt vergroot? We hebben een literatuurstudie opgeleverd met daarin zes best practises. Vervolgens zijn 32 pilots onderzocht en begeleid. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een toegankelijk portal met veel inspirerende praktijkvoorbeelden: www.werkpleklerenindetechniek.nl. NIEUWE OPDRACHTGEVERS Naast klanten waar we al jaren een hele goede relatie mee hebben en opdrachten voor uitvoeren, komen er ook nieuwe klanten bij. Klanten die gebruik kunnen maken van de ervaring die we opgedaan hebben in dezelfde branche. Een greep uit de opdrachtgevers waar we een succesvolle samenwerking mee gestart zijn: Schiphol, Lyvore, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, de Algemene Bestuursdienst, Veiligheidsregio Utrecht, Veiligheidsregio Brabant Noord, Bergman Clinics, Present, Eerlijk met Recht, Timing, Ministerie van SZW, Schola Medica, DSI, Wila, Vomar, Vijfhart IT-Opleidingen, SPO, Aviko, Innovam, TNT Fedex, Nederlandse Defensie Academie, Rotterdam School of Management, Fontys International Business School, Aeres Training Centre. ONDERZOEK GEPERSONALISEERD LEREN Om ‘een leven lang leren’ van medewerkers te stimuleren, biedt de Belastingdienst Academie (BDA) een breed scala aan opleidingen, cursussen, workshops, etc. aan. Het aanbod is toegankelijk voor iedereen. Binnen HR en de Belastingdienst Academie heeft men echter de indruk dat niet iedere medewerker voldoende gebruik maakt van wat er aan leermogelijkheden aangeboden wordt. Dit heeft geleid tot aandacht voor de vraag naar wat juist is om te doen, om medewerkers gedurende hun loopbaan ‘in de leerstand’ te houden. Het is immers maar de vraag of het vergroten van het opleidingsaanbod op zich tot meer leer- en ontwikkelactiviteiten van medewerkers gaat leiden, of dat er - eerst of ook - iets anders nodig is. En wellicht doen medewerkers wel al veel aan hun ontwikkeling, maar op een andere manier dan via het volgen van opleidingen, waardoor dit minder concreet zichtbaar is. Leren is immers meer dan alleen opleidingen volgen. Deze context leidde tot het initiatief vanuit de BDA om een onderzoek te laten uitvoeren waarin de volgende onderzoeksvraag centraal stond:
“Welke aspecten zijn van invloed op de mate waarin medewerkers zelf sturing nemen in het vormgeven aan hun eigen leren /ontwikkeling en wat betekent dit voor de behoefte aan ondersteuning die hiertoe geboden kan worden”. Dit onderzoek werd uitgevoerd namens TriamFloat door dr. Isolde Kolkhuis Tanke en Jurrian de Klerk. Interesse? Onze business manager Remco Lieon heeft meer informatie. WERKPLEKLEREN IN DE TECHNIEK magazine leren & ontwikkelen 50