Bij multimediaal leermateriaal maak je gebruik van verschillende media tegelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tekst, geluid, bewegend beeld en stilstaand beeld. Maar wanneer is multimediaal leermateriaal eigenlijk effectief voor het leerproces? Consultant Ciska Wolterbeek zette daarvoor 12 ontwerpprincipes op een rij.
Onze Learning & Development Consultant Cisca Wolterbeek begeleidde een docententeam bij de ontwikkeling van multimediaal leermateriaal voor studenten. Wat haar opviel, was de neiging van docenten om het leermateriaal zo ‘leuk’ mogelijk te maken met veel kleur, tekst, plaatjes, enzovoort. Cisca: ‘Ik vroeg me af: is dat ook effectief voor het leerproces van de student? De vraag ‘wat is nu eigenlijk effectief multimediaal leermateriaal’ kwam dan ook op. Hoe ziet dat eruit, welke kenmerken heeft het en wat kan je beter wel of niet doen?’
De twaalf belangrijkste ontwerpprincipes
In haar whitepaper beschrijft Cisca de relatie tussen het menselijk geheugen en de cognitieve multimediatheorie. Daarnaast gaat ze in op de belangrijkste twaalf ontwerpprincipes die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van multimediaal leermateriaal. Het gaat om de volgende principes:
Multimediaprincipe
Modaliteitsprincipe
Nabijheidsprincipe: ruimtelijk
Nabijheidsprincipe: tijdelijk
Signaleringsprincipe
Stemprincipe
Afbeeldingsprincipe
Coherentieprincipe
Overbodigheidsprincipe of redundantieprincipe
Segmentatieprincipe
Personaliseringsprincipe
Voortrajectprincipe (pré-trainingsprincipe)
Download de whitepaper
In de whitepaper ‘De twaalf ontwerpprincipes voor effectief multimediaal leermateriaal’ lees je meer over deze principes, de werking van ons geheugen én vind je een handige checklist. Hiermee beoordeel je of jouw ontwikkelde multimediaal leermateriaal aan de ontwerpprincipes voldoet óf check je of bestaand leermateriaal effectief is. Benieuwd?