icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close
Werken bij Triamfloat
Case

Changeprogramma verandert KLM: 'Veranderen, meedoen, winnen!'

winnen

Het personeel van KLM kreeg de afgelopen jaren met een reorganisatie te maken. Met de slogan 'Veranderen, meedoen, winnen!' is er een sense of urgency de organisatie ingebracht. Onderdeel van deze verandering is het programma teamontwikkeling dat mede is ontwikkeld door Lisanne Kooij, consultant bij TriamFloat. Een programma met leerinterventies om bestaande patronen te doorbreken en een context van continu leren te initiëren.

De conclusies een paar jaar geleden waren niet mals: KLM als organisatie was te complex, te traag en te duur vergeleken bij de concurrentie. Om efficiënter te werken moesten de bedrijfsvoering en de cultuur beter aansluiten bij de strategische doelen en de wensen van de klant. Oftewel: meer klantgerichtheid, betere interne samenwerking en meer betrokkenheid in de organisatie. Voordat Wendy van der Toorn, Consultant Training Learning & Development en concept owner teamontwikkeling bij KLM, schetst de voorgeschiedenis: “Jarenlang hadden we hier het motto ‘Keeping the family together’. De wereld om ons heen veranderde snel, waardoor wij als KLM moesten onderzoeken hoe wij als organisatie mee konden in deze veranderende wereld.”

Grote impact
"Wilden we overleven, dan zou onze organisatie goedkoper, sneller en efficiënter moeten worden. We hebben daarvoor een reorganisatie doorgevoerd. De reorganisatie heeft grote impact gehad op ons personeel.”

Het overkoepelende motto waarmee de afgeslankte luchtvaartmaatschappij aan de slag ging, luidt: ‘Moving your world by creating memorable experiences’. KLM wil dat voor iedere medewerker duidelijk is dat hij of zij bij kan dragen aan de bijzondere ervaring die klanten bij KLM beleven. Dus niet alleen de piloten en het cabinepersoneel, maar ook de mensen op de grond. Voor deze laatste groep ontwikkelde de programmamanagers van KLM samen met TriamFloater Lisanne Kooij, de inhoud van het programma ‘Teamontwikkeling’.

Meer dan 10.000
Grondpersoneel is een hele grote en diverse doelgroep (meer dan 10.000 medewerkers): van telefonisten tot businessanalisten, van monteurs die aan vliegtuigen sleutelen en mannen die koffers sjouwen tot de medewerkers van HRM en de administratie. Vanwege deze diversiteit is het programma opgezet met een rode draad. We zoomen in op de koers van KLM, de huidige samenwerking binnen het team en de individuele talenten van de medewerkers. Rondom deze kern is er in het programma veel ruimte voor maatwerk om op deze manier het programma aan te laten sluiten bij de diverse doelgroepen.

Door ieders talenten goed te benutten, wordt het team als geheel sterker en effectiever.
Lisanne Kooij / Consultant L&D

Koers-team-individu
Voor iedere doelgroep geldt dat de rode draad van de teamdag hetzelfde is, namelijk Koers-Team-Individu. De teamdag begint altijd met een aftrap van de leidinggevende waarin hij toelicht wat de koers en focus is voor het team in de komende periode. Vervolgens is er aandacht voor het individu en staan ieders talenten centraal. In de middag is er aandacht voor het team en de verschillende dynamieken die zichtbaar zijn. Aan het eind van de dag gaat het team onder het motto ‘Move On!’ zelf afspraken maken waarin de koers, de talenten en de teamdynamieken samenkomen.

Talent ontdekken
‘Een gezonde basis creëren voor het nieuwe team’. Dat is het hoofddoel van de teamdag. Wendy: “Elkaar leren kennen, weten wat je aan elkaar hebt, zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan. En ook ontdekken wat ieders talenten zijnTijdens de teamdag sporen we medewerkers aan om het beste uit elkaar te halen om zo bij te dragen aan het succes van het team en KLM. Aan het eind van de dag gaat elk team met duidelijke actiepunten naar huis.”

Verbinding versterken
Volgens Lisanne zijn de teamdagen vooral ook bedoeld om de verbinding tussen de teamleden te versterken. “Op zich al een hele uitdaging omdat veel mensen van het grondpersoneel niet in vaste teams werken. Ze zien elkaar soms drie weken niet. Als er dan iets speelt, praat je dat niet gemakkelijk uit. Daar zat een grote uitdaging in: hoe zorgen we voor een programma dat gericht is op wisselend samengestelde teams. Uiteindelijk hebben we de focus gelegd op eigen talenten en verantwoordelijkheden en hoe je daarmee het verschil kunt maken. Door ieders talenten goed te benutten, wordt het team als geheel sterker en effectiever.” “Teamontwikkeling is meer dan alleen een teamdag. Op verschillende manieren krijgt het een vervolg.” Lisanne: “Een sterk onderdeel van Teamontwikkeling is dat er voor alle teams ruimte is om na de teamdag met de trainer in het werk en op de werkvloer de afspraken concreet uit te werken. Zo blijft het niet bij mooie woorden. Op de werkvloer gebeurt het. Daar moeten de medewerkers het verschil maken.” Daarnaast ontwikkelde Lisanne leeroplossingen waarmee leidinggevenden na de teamdag zelf aan de slag kunnen. Denk aan korte workshops rondom thema’s die tijdens de teamdag zijn aangedragen door de teams zelf. Deze workshops gaan bijvoorbeeld over thema’s als ‘feedback geven en ontvangen’ en ‘talenten benutten’. De teamdag krijgt ook een concreet vervolg met een tweede sessie waarin de teams opnieuw bij elkaar komen.

Winstpunten
Wat het heeft opgeleverd? Lisanne: “Op zoek gaan naar je eigen talent en dat zo goed mogelijk inzetten voor KLM, kan alle kanten op gaan. Het is lastig om aan het einde van de dag te meten of het succesvol is geweest. Het is vooral aan de teams zelf om dat te bepalen. Voor sommige teams was het al meer dan 15 jaar geleden dat ze uit hun werk zijn gestapt en een hele dag bij elkaar hebben gezeten. Voor hen is het al pure winst als deelnemers de tijd nemen om elkaar aan te kijken en uit te spreken wat ze in elkaar als collega en als mens waarderen. Om dat vervolgens te vertalen in het teambelang.

"Ik ben me KLM-er gaan voelen"
"Wat was nou typisch TriamFloat aan Lisanne’s inbreng? “KLM was al een heel eind op weg toen onze hulp werd ingeroepen. Dan is het de kunst om flexibel en pragmatisch te zijn, maar tegelijkertijd wel kritisch. Ik heb soms de programmamanagers het vuur aan de schenen gelegd. Verder kennen we KLM als TriamFloat goed; dat zorgt voor betrokkenheid. Na verloop van tijd was KLM mijn tweede thuis waardoor ik me nog verantwoordelijker voelde voor het succes van het programma. En wat wij zeker ook hebben toegevoegd zijn de innovatieve leervormen die we inbrengen.”

Alle klantverhalen

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!