icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents

“Het is geweldig als je studenten ziet stralen en genieten”

ROC

L&D Talents’ L&D Expert Merijn Ritmeester heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de opleiding tot Plant-based Chef aan ROC van Amsterdam. “Veel mensen denken dat we een exclusieve opleiding hebben ontworpen, maar we hebben juist getracht om er een zo inclusief mogelijke opleiding van te maken. Vlees en vis kunnen dus ook als keuze tot de opleiding behoren. Maar het zit niet meer in de basis. De basis is het 80/20 principe met groente in de hoofdrol.”

Expertise

Onderwijskundige projectleiding

Opleidingsadvies & onderwijskundig projectleider

Over deze expertise

Merijn werkt sinds 2021 bij L&D Talents. Begin 2022 ging hij bij ROC Amsterdam aan de slag. “ROC van Amsterdam wil behalve een onderwijsinstelling ook altijd koploper en maatschappelijk betrokken zijn”, vertelt Merijn. “Zij vinden bijvoorbeeld dat de toekomst niet per definitie vlees en vis hoeft in te houden in de chef-kok opleiding en de diverse horecaopleidingen.”  
 
Studenten die vegetarisch of vegan zijn konden voorheen namelijk niet de niveau-4 opleiding ‘Leidinggevende keuken’ voor de chef-koks van de toekomst volgen. “Want fileren, uitbenen et cetera zaten per definitie in het curriculum en dat kan natuurlijk niet als je vegan of vegetariër bent. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de basis bij groenten te houden, omdat zowel vleeseters als niet-vleeseters groenten eten. Andere zaken zijn nu optioneel.

Ontwikkeling keuzedeel

De initiële vraag vanuit ROC van Amsterdam aan L&D Talents was het ontwikkelen van een keuzedeel. Merijn bleek daar de juiste persoon voor te zijn. “Mijn vraag is dan vervolgens: waar heb je dat keuzedeel voor nodig? Wat wil je ermee doen? Ik wil namelijk wel zeker weten dat het de juiste oplossing is.” 
Samen met de koks, met mensen van het ROC en een aantal onderwijskundigen heeft hij uiteindelijk een formeel vegan keuzedeel ontworpen en ontwikkeld. “Dat was een behoorlijk proces. We moesten vanuit het niets bedenken wat er allemaal in zo’n opleiding en in zo’n keuzedeel moet zitten. Het is vervolgens officieel aangevraagd via de SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, en uiteindelijk is het door de minister goedgekeurd. Het is nu dus erkend en wel; iedere onderwijsinstelling kan het keuzedeel ontwikkelen en aanbieden.”  

De opdracht van ROC Amsterdam is vervolgens uitgebreid tot het mede-ontwikkelen van de opleiding tot plant-based chef. “De oorspronkelijke opdracht was dus veel kleiner”, knikt Merijn. “We hebben ervoor gekozen om alle keuzedelen ook in de Masterclass lijn aan te bieden. We wilden inspirerend onderwijs ontwerpen dat past bij de verwachtingen van de studenten en dat is gelukt.” 

Rondleiding door tuinen

Tijdens de eerste Masterclass gaan de studenten bijvoorbeeld in Amsterdam West de tuinen in. “Altijd met een koksbuis aan. Ze krijgen daar een rondleiding door de tuinen, er wordt een vuurtje aangestoken, er worden een paar werkbanken neergezet en dan moeten ze op locatie koken.” 

In een andere les wordt bijvoorbeeld een proeverij van vegan producten georganiseerd. “En de studenten gaan al hun eigen groenten inleggen; er staan overal weckpotten.” Een van de leukste Masterclasses   vindt Merijn persoonlijk de wildplukexpeditie door het centrum van Amsterdam. “Dat wordt uiteraard heel goed begeleid. De studenten gaan niet zomaar plukken. Er worden bijvoorbeeld paddenstoelen geplukt onder leiding van kok, culinair docent en paddenstoelenexpert Gerard Koopmanschap. Hij legt ook alle risico's uit.”

Voor deze lessen wilden de ontwerpers het aangename met het nuttige verenigen. “En hoe kun je deze twee nu het beste combineren? We hebben dus gekeken naar wat er kan, en wat er moet. Wat moeten de studenten bijvoorbeeld leren aan technische vaardigheden, zoals snijtechnieken et cetera.” 

Gepassioneerde top-koks

Dit soort zaken maakt het werk als L&D-expert wel superleuk, knikt Merijn enthousiast. “Je leert echt allerlei interessante dingen. Elke keer heb je weer een leuk nieuw onderwerp waar je in kunt duiken. Ik werk hier echt voor m’n lol.” Het allerleukste aan deze opdracht vindt hij het werken met gepassioneerde top-koks. “Het is een opleiding die ik misschien zelf wel had willen volgen toen ik jong was, en het is wel heel leuk dat ik daar nu aan mee mag werken, want ik houd ontzettend van koken.”

Waar hij het meest trots op is, is dat hij in zo'n masterclass studenten ziet stralen en genieten. “En dat wij dat op papier hebben verzonnen; dat wij daarin geloofden. Dat is echt te gek. Ik sta dan in een ander hoekje te stralen van trots. Ik vind dat echt geweldig.” En waar hij ook heel trots op is, is het feit dat het aantal inschrijvingen voor de plant-based chef opleiding is gestegen. Er is nu niet een klas, maar er zijn twee klassen gestart.”

Onderwijs nerd

Dat op een bestaand kwalificatiedossier een hele nieuwe opleiding is gebouwd heeft heel wat wikken, wegen en analyseren met zich meegebracht, vertelt Merijn. “En ook urenlang sparren met interne collega’s. Ik heb hier meerdere onderwijsexperts binnen L&D Talents die ik kan bellen en die het heel leuk vinden om met mij te brainstormen. We inspireren elkaar, en soms lossen we ook samen problemen op. Volgens mij is L&D Talents om die reden koploper op een heleboel onderwerpen. De passie die je bij mij proeft, die zie je hier bij een heleboel mensen terug. Ik heb mezelf altijd een beetje als een onderwijs nerd gezien. Maar sinds ik hier werk ben ik erachter dat er nog veel meer nerds zijn zoals ik.” 
 
De meeste collega’s bij L&D Talents hebben Onderwijskunde gestudeerd. Merijn studeerde Ontwikkelingspsychologie aan de Vrije Universiteit. “Maar in dezelfde week dat ik mijn laatste college had, gaf ik mijn eerste college aan studenten van de Saxion Hogeschool. En sindsdien heb ik eigenlijk altijd in het onderwijs gewerkt. Ik ben dus eerst les gaan geven en ben daarna over onderwijs gaan nadenken. En zo is dat gegroeid.” 

Learning and development

L&D adviseur staat voor learning and development. “Dit houdt in: alle vormen van leeroplossingen voor organisaties en bedrijven, maar altijd gericht op het ontwikkelen en verder brengen van mensen. Binnen L&D Talents is er ook nog een tak expertise Onderwijs. Daar helpen we onderwijsinstellingen met vraagstukken rondom leren en ontwikkelen, maar ook met accreditatievraagstukken en met het ontwikkelen en ontwerpen van onderwijs. We zijn echt ontwikkelaars, ontwerpers en designers op het gebied van onderwijs. Maar we géven nadrukkelijk geen onderwijs.” 
 
Ondanks het feit dat Merijn heel betrokken is geraakt bij de opleiding tot Plant-based Chef, heeft hij met pijn in zijn hart aangekondigd dat hij er in 2023 mee stopt. “Want ik zit inmiddels bij teamvergaderingen, en mensen komen naar mij om dingen te vragen. Het project moet echter van de opdrachtgever zijn, vind ik. Dus ik ga nu even weg en ik hoop er ooit weer terug te komen. Ik vind ook dat je er altijd fris in moet zitten. Die externe blik; daar betalen mensen voor. En die moet je zelf fris zien te houden.” 

Meer weten over werken bij L&D Talents
Expertise

Onderwijskundige projectleiding

Opleidingsadvies & onderwijskundig projectleider

Over deze expertise

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!