icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close
Werken bij Triamfloat
Case

Verpleegkundigen leren aan het bed

triamfloat

Het Leerhuis van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht verzorgt, coördineert en faciliteert bij- en nascholing en onderzoek voor al haar medewerkers: van medisch specialist tot ondersteunend personeel. De verpleegkundigen werken dagelijks met patiënten en verrichten tal van verpleegtechnische handelingen. Dat moet natuurlijk goed gebeuren. Het Albert Schweitzer wil daarom een leercultuur creëren die ervoor zorgt dat professionals zich voortdurend bewust zijn van hun eigen bekwaamheid. Hiervoor riep Het Leerhuis de hulp van TriamFloat in.

LearningSpaces

Het Leerhuis biedt leermogelijkheden aan zodat medewerkers zichzelf bij kunnen spijkeren indien nodig. Een van deze mogelijkheden is de digitale leeromgeving LearningSpaces: Een online database die verpleegkundigen tijdens hun werk (op hun smartphone of op de schermen die standaard bij ziekenhuisbedden aanwezig zijn) kunnen raadplegen. Deze vorm van performance support biedt korte relevante informatie over handelingen en apparatuur. Bijvoorbeeld een kort filmpje zijn dat laat zien hoe een specifieke handeling precies verricht moet worden.

Samen kom je verder

TriamFloater Ilse van Dijk werkt nauw samen met de verpleegkundigen om de juiste inhoud voor LearningSpaces te bepalen. “Of het nou gaat om het plaatsen van een injectie, het gebruik van een vacuümextractor of het katheteriseren van een blaas; verpleegkundigen kunnen zelf het beste zelf uitleggen hoe dat moet gebeuren. Zij weten van elke handeling wat cruciaal is. Die ervaring benutten we zo optimaal mogelijk. Voor alle handelingen bestaan natuurlijk degelijke protocollen en handleidingen. Dikke boekwerken die je er tijdens je werk niet even snel bij pakt. LearningSpaces moet je zien als aanvullende informatie. De online database zorgt ervoor dat je snel de juiste informatie kunt vinden op het moment dat je het nodig hebt.”

Het stimuleren van een leercultuur vraagt om het continu bewust blijven van je eigen bekwaamheid.
Ilse van Dijk / TriamFloat

Renate Cabaret is in het Albert Schweitzer ziekenhuis verpleegkundige op een chirurgische afdeling, vooral voor patiënten met maag-, darm- en leverkanker. Renate werkt nauw samen met Ilse. Voor LearningSpaces beschrijft Renate voor een aantal handelingen belangrijke punten waar verpleegkundigen specifiek op moeten letten. “Verpleegkundigen leren tijdens hun opleiding hoe ze de verpleegtechnische handelingen moeten verrichten. Op het moment dat je voor de patiënt staat en de handeling moet uitvoeren, is dat toch anders. Allerlei factoren spelen dan mee. De zieke patiënt, de drukte op de afdeling; de praktijk is altijd anders. Dan kunnen LearningSpaces toegevoegde waarde hebben. Als je niet 100% zeker bent van een handeling, kun je het snel even opzoeken. Overbodige info is weggelaten. De cruciale aandachtpunten zijn in de taal van verpleegkundigen benoemd.”

Continue leercultuur

Het stimuleren van een leercultuur vraagt om het continu bewust blijven van je eigen bekwaamheid. De LearningSpaces als performance support dragen hieraan bij. Natuurlijk werkt dit alleen als je de juiste informatie aanbiedt. Door mee te kijken op de werkvloer sluit je aan bij de doelgroep en werk je samen aan een continue leercultuur.

Alle klantverhalen

De consultants van TriamFloat hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!