Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20 Page 21 Page 22 Page 23 Page 24 Page 25 Page 26 Page 27 Page 28 Page 29 Page 30 Page 31 Page 32 Page 33 Page 34 Page 35 Page 36 Page 37 Page 38 Page 39 Page 40 Page 41 Page 42 Page 43 Page 44D e kern van blended learning is volgens Erik de combinatie van klassikaal, digitaal en sociaal. “Drie leervormen met ieder hun eigen intensiteit. Door ze samen te voegen, versterken ze het leereffect.” Erik gaat ze alle 3 even langs: “Sociaal leren is leren op je werkplek, samen met je collega’s. Online leren doe je via een digitaal leerportaal waar je terecht kunt op het moment dat het jou uitkomt. En klassikaal leren is het contact als complete groep met je leerbegeleider die het proces monitort en bijstuurt waar nodig. De combinatie zorgt voor een bijzondere dynamiek binnen de groep deelnemers. Ook motiveert het meer. De afwisseling is fijn en prikkelt. Je bent niet alleen bezig met het opslurpen Twee stappen vooruit, één achteruit. Blended learning komt eraan, maar minder stormachtig dan voorspeld. “Het is pionieren. Lange tijd lag het accent teveel op e-learning en andere digitale oplossingen. De kracht van het persoonlijke contact, de beleving op locatie en het samenwerken met collega’s bleef onderbelicht.” Een gesprek met Erik van der Zande, L&D consultant bij TriamFloat en pleitbezorger van blended learning. BLENDED LEARNING: DE HYPE VOORBIJ van informatie. Blended learning geeft meer ruimte voor verwerking, toepassing en feedback.” Per saldo kosten-efficiënt Volgens Erik is het leerproces indringender en daardoor ligt het leerrendement hoger. “Ook is de voortgang per deelnemer prima te monitoren. Je kunt tussentijds ingrijpen en lesmateriaal aanpassen. Dankzij de inzet van de digitale leeromgeving is per deelnemer direct feedback te geven. De contacten tussen begeleider en deelnemer zijn waardevoller en minder algemeen. Dat alles maakt blended learning per saldo ook kosten-efficiënt, ook al kan het kostbaar zijn om e-learning op te zetten.” Per opdrachtgever verschillen de mogelijkheden. “Soms zijn er beperkte faciliteiten waardoor je niets hebt aan een uitgebreid digitaal platform. Je hebt ook te maken met regels. E-learning kun je doen wanneer je tijd hebt. Thuis midden in de nacht in je onderbroek. Maar krijg je daar ook uren voor? Bedrijven zitten vaak met het dilemma in welke mate er voor leren capaciteitsonttrekking nodig is vanuit de operatie. Blended learning is in principe heel flexibel.” Erik tot slot: “Bij TriamFloat kijken we nadrukkelijk naar de werkelijke meerwaarde. Qua leereffect maar ook als het gaat om de knikkers: de return on investment. Dat willen we glashelder aantonen voordat we met een traject aan de slag gaan. Van blended learning moet je geen standaardoplossing willen maken. De kracht is juist dat je oplossingen op maat kunt maken voor klant, bedrijf of processen. Maar dat vraagt wel om een investering.” l 37