De 7 Zekerheden van Jumbo zijn bepaald geen geheim. De supermarkt loopt er juist mee te koop (ze hangen in de winkel). Zo weten klanten wat ze van Jumbo mogen verwachten. De 7 Zekerheden bepalen het zo herkenbare karakter van de supermarkt. DE 7 ZEKERHEDEN OP EEN RIJ: – EURO’S GOEDKOPER – SERVICE MET ’N GLIMLACH – VOOR ÁL UW BOODSCHAPPEN – VERS IS OOK ÉCHT VERS – VLOT WINKELEN – NIET TEVREDEN? GELD TERUG! – UW WENSEN STAAN CENTRAAL Zo hoog ligt de lat. Medewerkers weten waaraan ze moeten voldoen. Ze worden uitgedaagd om op deze punten zo goed mogelijk te presteren. 7 ZEKERHEDEN VAN JUMBO er op welk moment moet worden geleerd. Stapsgewijs leren we medewerkers hoe ze moeten handelen op basis van de regels en het gedachtengoed van Jumbo.” HET BESTAANDE SLIM GEBRUIKEN Binnen de leerlijnen reikt Aimée ook de werkvormen aan. “Dat wil niet zeggen dat al het bestaande over boord moet. Ik kijk er met een onderwijskundige blik naar en stel me de vraag: Wat leer je hiervan? Sluit dit aan bij de doelgroep? en Hoe kan het effectiever? Daarbij maak ik gebruik van wat er al op een goede manier gebeurt. Het is vaak ook een kwestie van herstructureren, aanscherpen, upgraden. De leerlijnen zijn niet helemaal nieuw; het werd alleen nooit zo expliciet opgezet. Het gaat erom dat ze opleveren wat nodig is om zo’n snel groeiend bedrijf als Jumbo te ondersteunen. Dat betekent dat de opbouw gedegen en flexibel moet zijn. De werkvormen moeten aansluiten bij de manier waarop mensen leren.” Duidelijk is dat de 18-jarige vakkenvuller die 4 tot 8 uur per week bij Jumbo werkt een andere benadering vraagt dan de kassamedewerker van veertig die 32 uur per week werkt. Robert: “Van allebei verwachten we een klantgerichte houding, maar de manier van leren is anders. Aimée bekijkt nu hoe we onze leerinterventies nog meer per doelgroep kunnen differentiëren.” Zo wordt bijvoorbeeld de traditionele e-learning momenteel omgezet in een ‘leergame’ om beter aan te sluiten bij de jongste doelgroep. Robert tot slot: “Jumbo gelooft in de kracht van haar medewerkers. Zij maken onze klantbelofte waar op de winkelvloer. Zo was het vroeger en zo zal het blijven. Jumbo staat voor een bepaalde manier van werken. Alles draait om betrokkenheid. Op allerlei manieren wordt dat gestimuleerd. Maar ook de medewerkers onderling zijn daar volop mee bezig. En dat zie je ook: de trots spat er vanaf.” l 9